اطلاعیه‌ها:

اف ریاضی

هوش کلامی تیزهوشان چیست؟

هوش کلامی تیزهوشان چیست؟

هوش کلامی تیزهوشان چیست؟

واژه و اصطلاح هوش کلامی اولین بار توسط گاردنر مطرح شد، گاردنر هوش های چندگانه ای را نام گذاری کرده که شامل هشت هوش هستند. این هوش ها شامل هوش های هشت گانه موسیقی و ریتم، دیداری – فضایی، کلامی – زبانی، منطقی – ریاضی، بدنی – جنبشی، درون فردی، بین فردی، طبیعت گرایی و درک طبیعت است. مبحث هوش کلامی تیزهوشان که در این مقاله به آن می پردازیم یکی از آن هاست. با آموزشگاه تیزهوشان اف ریاضی همراه باشید.

 

تیزهوشان چیست؟

مدرسه سمپاد  یا مدارس تیزهوشان، مدارسی هستند که زیر نظر سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان بوده و در مقاطع متوسطه اول و متوسطه دوم فعالیت دارند. و برای حضور در این مدارس سمپاد می بایست در آزمون تیزهوشان شرکت کرد تا استعدادهای درخشان و برتر شناسایی و گزینش شوند و در این مدارس تحصیل کنند.

بیشتر بخوانید: ثبت نام کلاس آنلاین هوش کلامی استاد شاه پرویزی

 

شاید به عنوان کسی که قصد تقویت هوش یا شرکت در آزمون های تیزهوشان را دارید، نیاز به دانستن معنای دقیق تری از هوش کلامی تیزهوشان و مصداق های آن هستید. اهمیت این موضوع در آزمون های تیزهوشان نیز از این جهت است که بخشی از سوالات مطرح شده، مربوط به هوش کلامی تیزهوشان و هوش تصویری تیزهوشان هستند. در نتیجه با دانستن مفهوم اصلی هوش کلامی، درک بهتری از مصداق ها و مباحث مربوط به آن خواهید داشت.

 

هوش کلامی تیزهوشان یا هوش زبانی چیست؟

توانایی فکر کردن یک فرد و بیان کردن هر چیزی که در ذهن او می گذرد، با به کار گیری واژه ها و کلمات را هوش کلامی می گویند. هوش کلامی در زندگی روزمره همه افراد ملموس و قابل استفاده است. نوشتن یک پیام کوتاه یا نوشتن یک مقاله و کتاب و حتی حرف هایی که بین افراد رد و بدل می شود همه شامل هوش کلامی تیزهوشان می شوند.

این هوش سطوح مختلفی در افراد متفاوت دارد و قابل تقویت می باشد. شاعران نامدار ایرانی مانند سعدی، حافظ و اعتصامی و… همگی افرادی هستند که از هوش کلامی بالایی برخوردار بودند.

هوش کلامی فقط به سال ششم و نهم تحصیلی محدود نمی­شود. برای تقویت هوش کلامی تیزهوشان نهم و ششم باید از مقاطع تحصیلی پایین­تر تمرین را آغاز کرد. مثلا اگر چهارمی هستید، جمله سازی با کلمه هوش کلاس چهارم را یاد بگیرید. اگر سال پنجم دبستان هستید، علاوه بر هوش کلامی، ارتباط غیر کلامی چیست کلاس پنجم را یاد بگیرید و تفاوت آن با هوش کلامی را بیاموزید. هوش کلامی تیزهوشان نهم و هوش کلامی ششم دو مبحث اصلی در آزمون تیزهوشان این دو پایه هستند. برای افزایش مهارت خود در تست هوش کلامی، می­توانید از کتاب هوش کلامی تیزهوشان، کلاس هوش کلامی تیزهوشان و تست هوش کلامی تیزهوشان استفاده کنید و بهره ببرید.

اگر در ذهنتان سوال­هایی مثل هوش کلامی چیست؟ و یا تست هوش کلامی چیست؟، دارید و می­خواهید از آموزش هوش کلامی بهره­مند شوید، حتما ادامه این مقاله را بخوانید.

 

سه گانه هوش کلامی

سه گانه هوش کلامی اصطلاحی است که در بحث­های روانشناسی و توسعه فردی از آن یاد می­شود. این سه گانه شامل سه بخش است: فهم زبانی، سواد کلامی و فنون گفتاری. فهم زبانی قابلیت درک و تفسیر زبان را شامل می‌شود، سواد کلامی شامل مهارت‌های خواندن و نوشتن است و فنون گفتاری مربوط به توانایی صحبت کردن، گفتگو کردن و ارتباط برقرار کردن با دیگران می‌باشد.

 

 

 

هوش کلامی تیزهوشان شامل چه مباحثی می شود؟

هوش کلامی توسط خود گاردنر به چهار مبحث و مولفه مختلف دسته بندی می شود و شامل :

  • معناشناسی
  • آواشناسی
  • قواعد و دستور زبان و توانایی جمله‌سازی
  • کاربرد زبان و واژه‌ها

همانطور که تاکنون متوجه شده اید هوش کلامی تیزهوشان شامل مباحث مربوط به ادبیات و زبان فارسی می باشد که در ادامه به جزئیات آن بیشتر خواهیم پرداخت.

معناشناسی:

اولین مبحث از هوش کلامی شامل معنای لغات و واژگان می باشد و این به آن معناست که شما باید آشنایی کافی با معنای لغات و واژگان مختلف داشته باشید تا در نهایت بتوانید واژه درستی را در جای درستی به کار ببرید. علاوه بر آن باید معنا و بار معنایی واژه‌ها را نیز در زبان بشناسید.

آواشناسی:

آوا شناسی را می توان لحن درست و تلفظ صحیح واژگان و جملات دانست. احتمالا قبلا برای شما پیش آمده که واژه ای را نادرست تلفظ کنید یا جمله ای با لحن اشتباه بخوانید و به کل مفهوم آن تغییر کند.

مثلا استفاده از لحن خبری برای پرسیدن یک سوال از کسی، او را گمراه می کند و احتمالا پاسخ درستی به شما نخواهد داد. در نتیجه این صوت و آوا از اهمیت بالایی برخوردار است.

 

هوش کلامی شامل چه مباحثی می شود؟

 

دستور زبان و توانایی جمله‌سازی در هوش کلامی تیزهوشان:

دستور زبان در واقع توانایی چیدن کلمات درست برای ساخت یک جمله است. این مهارت را می توان مهمترین بخش از هوش کلامی در نظر گرفت. بنابراین با تقویت مهارت در جمله سازی و چینش واژگان مناسب کنار هم، به تقویت هوش زبانی خود کمک بسیاری کرده اید.

کاربرد کلمات:

کلمات زیادی وجود دارند که معناهای متفاوتی دارند. برای به کار گیری این کلمات باید دقت داشته باشید که چگونه این کلمات را استفاده کنید تا مخاطب برداشت اشتباه از جمله شما نداشته باشد. بنابراین لازم است مخاطب خود را به خوبی بشناسید و به ساختار گرامری جمله ای که کلمه در آن جای میگیرد مسلط باشید.

 

چگونه هوش کلامی را تقویت کنیم ؟

یک نوزاد هنگام تولد با هوشی همسان با نوزادان دیگر متولد می شود اما مولفه های مختلفی وجود دارد که می تواند بر تغییر و افزایش هوش کلامی تیزهوشان موثر باشد. هوش کلامی با استفاده از تمرین های مختلف قابل تقویت بوده و می توان سطح آن را افزایش داد. بنابراین با استفاده از محیط و منابعی که در اطرافمان داریم می توانیم این هوش را ارتقا ببخشیم.

اگر از شرکت کنندگان آزمون های تیزهوشان هستید یا شغل و حرفه ای دارید که نیاز دارد، این هوش را تقویت کنید، باید تمرین های مختلفی را انجام دهید. بهترین راه حل برای داوطلبان آزمون تیزهوشان، حل تست و تمرین مختلف در حوزه هوش کلامی تیزهوشان همراه با یک استاد خوب است.

در کنار حل تست، خواندن کتاب، شعر و داستان و … می تواند کمک کننده باشد. همچنین شرکت در مناظرات و بحث و گفت و گو نیز میتواند به تقویت این هوش کمک شایانی کند. چرا که قرار گیری شما در شرایطی که نیاز به واکنش سریع دارد ذهن شما را در هوش کلامی فعال تر می کند. علاوه بر مواردی که گفتیم انجام کارهای خلاقانه نیز می تواند به افزایش قدرت تخیل و ایده پردازی شما کمک کرده و در افزایش هوش کلامی تیزهوشان موثر باشد.

 

چگونه هوش کلامی را تقویت کنیم ؟

 

چرا تقویت هوش کلامی تیزهوشان مهم است؟

اهمیت داشتن هوش کلامی به آزمون های تیزهوشان محدود نمی شود. داشتن هوش کلامی می تواند به داشتن روابط انسانی بهتر نیز کمک بسیاری کند. حقیقت این است که عامل برقراری ارتباط بین انسانها، صحبت کردن است. در واقع استفاده از جملات صحیح، لحن درست و استفاده در زمان مناسب است که می تواند منظور اصلی شما را به مخاطب منتقل کند.

علاوه بر آن اگر به شغل هایی مثل نویسندگی و ویراستاری، روزنامه نگاری، معلمی، مجری گری و سخنرانی فکر می کنید. داشتن هوش کلامی برای شما نقش مهمی در موفقیتتان خواهد داشت. حتی اگر هیچ وقت به سراغ این مشاغل هم نروید، هوش کلامی می تواند در زندگی شما برای برقراری ارتباط بهتر، نقش مهمی را ایفا کند. پس قطعا از آن بی نیاز نخواهید بود.

 

تمام افرادی که هوش کلامی خوبی دارند، در مشاغلی فعالیت نمی‌کنند که مخصوص این ویژگی آن‌ها باشد. افراد گاهی در مشاغل نامناسبی فعالیت می‌کنند که هرگز فرصت بروز خلاقیت‌های خود را ندارند. اما اگر بخواهیم به یک روش ایده‌آل شغل‌هایی را مناسب این افراد با سطح هوش کلامی بالا انتخاب کنیم، شغل‌های زیر می‌توانند مناسب آنها باشند و موفقیت های زیادی را در این شغل ها می توانند به دست آورند.

  • فعال اجتماعی
  • مدرس
  • وکیل
  • نویسنده‌
  • خبرنگار
  • شاعر

ممکن است افراد که داری هوش کلامی بالا هستند، به هیچکدام از این موارد علاقه نداشته باشند، اما اگر فردی این هوش را نداشته باشد و در مشاغلی که در بالا ذکر شد مشغول به کار شود و در آن موفق شود، باید هوش کلامی خود را تقویت کند.

هوش کلامی تیزهوشان ششم

هوش کلامی ششم تیزهوشان از مباحثی است که در آزمون تیزهوشان ششم از آن سوال می آید. اگر ششمی هستید و می­خواهید مقطع راهنمایی را در مدارس تیزهوشان تحصیل کنید، حتما آموزش هوش کلامی تیزهوشان ششم را بگذرانید و هوش کلامی تیزهوشان ششم به هفتم را یاد بگیرید.

 

سوالات هوش کلامی ششم

هوش کلامی انواع و اقسام سوالات مختلف را دارد که می­شود آن­ها را در دسته­های مختلفی دسته­بندی کرد. در ادامه چند سبک سوال متداول آزمون هوش کلامی ششم را برای شما آورده­ایم. اما قبل از اشاره به سبک­های سوالات، می­خواهیم یک نکته مهم که در آموزش هوش کلامی ششم بسیار بر آن تاکید می­شود را یادآوری کنیم. و آن، خواندن خوب و دقیق مطالب کتاب­ درسی است. چرا که کتاب­ درسی اولین و مهم­ترین منبع هر مبحث آزمون تیزهوشان­ است.

حالا به سراغ معرفی سبک­های متنوع سوال هوش کلامی تیزهوشان می­رویم:

ساختار کلمات:

یکی از مباحث مهم و تکرارشونده در آزمون تیزهوشان ساختار کلمات است. شما باید ساختار کلمات درس ادبیات و لغات تیزهوشان ششم را به خوبی بلد باشید. مثلا بتوانید کلمات ساده را از کلمات غیر ساده بازشناسی کنید. یا مثلا با سه زیرمجموعه کلمات غیر ساده، یعنی وندی یا مشتق، مرکب، وندی مرکب یا مشتق مرکب آشنا باشید و…

ارتباط بین واژگان:

کشف ارتباط بین واژگان مبحثی است که قلق­ها و تکنیک­های خاص خودش را دارد. در این مبحث به معنی کلمات برای تیزهوشان پرداخته می­شود. بعضی روابط در واژگان، ساده است و پیدا کردن آن راحت می­باشد. اما سوالات آزمون تیزهوشان سطوح بالاتر هم دارد و باید برای آن خوب آموزش دید. ارتباط بین واژگان می­تواند مربوط به شباهت در معنا، شباهت در حروف و… باشد.

سوالات متن محور:

سوالات متن محور خود به دو دسته تقسیم می­شوند. یکی سوالاتی که متن کوتاه­تری دارند و معمولا دو تا سه خط هستند. در این سوالات گزاره­ای داده می­شود و از دانش­آموز خواسته می­شود که به سوالات مربوطه پاسخ دهد. مثلا نتیجه گیری­اش از متن را بنویسد، منظور از اصطلاح خاص به کار برده شده در متن را بگوید و… دسته دوم این سبک، سوالاتی هستند که متن بلدتری دارند و حداقل نیم صفحه می­باشند. مثلا از سوالات مربوط به این بخش می­تواند این باشد که عنوان مناسب متن چیست؟ این متن­های بلند، علی­رغم اینکه معمولا موضوع جذابی دارند، نباید کامل خوانده شوند.

چرا که اگر دانش آموز کل متن را بخواند، در مدیریت زمان به مشکل برمی­خورد و نمی­تواند در زمان استاندارد و مناسب پاسخ سوال­ها را بدهد و بیش از حد لازم برای آن­ها وقت می­گذارد. از تکنیک­های خیلی مهم و کاربردی برای زدن تست متن­های بلند این است که ابتدا سوال­ها را بخوانید و از طریق صورت سوال به متن بروید و به صورت گذرا نگاه کنید تا ببینید جواب سوال را در کجای متن می­توان پیدا کرد. همچنین می­توانید از تکنیک­های تندخوانی نیز کمک بگیرید تا زمان آزمون را بهتر مدیریت کنید و خواندن متن­ها وقت زیادی از شما نگیرد.

برای پاسخ به سوالات مفهومی مثل انتخاب عنوان، معنی فلان واژه در متن و… نیز، باید هم دانش واژگان گسترده­ای داشته باشید و هم تکنیک­های خاص آن­ها را بلد باشید و از قبل در این خصوص تمرین کرده باشید.

ساختار جمله و دستور کلمات:

برای این مبحث از سوالاتی مثل جای خالی پر کردن استفاده می­شود. باید بتوانید جملات را با حرف اضافه مناسب معنای آن­ها پیدا کنید. زدن این تست­ها نیازمند دانستن دستور زبان است و لازم است با قلق­های آن آشنا باشید.

سوالات شمارشی:

سوالات شمارشی سوالاتی هستند که در آن­ها از شما خواسته می­شود تعداد چیزی را بشمارید. این سبک سوال در انواع مباحث هوش کلامی که در بالا چند نمونه از آن­ها گفته شد، دیده می­شود. از مهم­ترین مهارت­هایی که برای حل سوالات شمارشی باید در خود تقویت کنید، سرعت و دقت است. چون در عین حال که برای این سوالات نباید وقت زیادی گذاشت، باید درصد خطای اشتباه را هم بسیار پایین آورد. چرا که معمولا گزینه­های این تست­ها اعدادی هستند که بسیار به هم نزدیکند و اغلب فقط یک فاصله میان آن­هاست. پس یک اشتباه کوچک می­تواند کلا گزینه را عوض کند.

در کل هر یک از سبک­های سوالات هوش کلامی چه پر کاربردترها و چه کم کاربردترها، نکات و قلق­های خاص خودشان را دارند که شما با آموزش دیدن می­توانید به خوبی آن­هارا را تحلیل کنید و در جلسه آزمون با سرعت و دقت بیشتری به آن­ها جواب دهید. حواستان باشد که هوش کلامی در آزمون تیزهوشان سهم مهمی دارد و اثر زیادی بر تراز و رتبه شما می­گذارد.

 

هوش تحلیلی چیست؟

هوش تحلیلی عبارت است از توانایی تجزیه و تحلیل و ارزیابی ایده‌ها. همچنین حل مشکلات و تصمیم‌گیری نیز برخاسته از هوش تحلیلی انسان­ها است. این توانایی به افراد کمک می­کند تا بهترین تناسب بین خود و خواسته‌های محیط را پیدا کنند.

از نشانه­ های هوش و استعداد تحلیلی بالا می­توان به این موارد اشاره کرد: افرادی که هوش تحلیلی بالایی دارند می­توانند چندین کار را باهم جلو ببرند و هریک را به شکل خوب و درست انجام دهند و آن­ها را به طور موازی جلو ببرند.

در پاسخ به این سوال که آیا هوش تحلیلی ذاتی و ژنتیکی است یا اکتسابی و به دست آوردنی؟ باید گفت طبق تحقیقات انجام شده هوش و استعداد تحلیلی هم مثل سایر هوش و استعدادهای انسان، در جایی میان ژنتیک و تمرین وجود دارد. یعنی هم عوامل ارثی در آن دخیل و تاثیرگذار است و هم عوامل محیطی و تمرین. این یک ادعای درست است که هر مهارتی را می­توان با تمرین پرورش داد.

هوش و استعداد تحلیلی از موارد مهمی است که در آزمون تیزهوشان سوالاتی را به خود اختصاص داده است. زیرا کشف این استعداد در دانش آموزان، برای مدارس برتر و تیزهوشان از اهمیت بالایی برخوردار است.

 

سخن پایانی

در نهایت اگر بخواهیم تعریف مختصری از هوش کلامی تیزهوشان داشته باشیم میتوان گفت این هوش، توانایی به کارگیری صحیح لغاتی است که یک انسان در طول زندگی خود یاد گرفته است. در این مقاله friazi راه کارهای مختلفی برای تقویت هوش کلامی به شما ارائه دادیم. اما این را بدانید که تقویت این هوش نیازمند تمرین های مختلف همراه با برنامه منظم برای اجرایی کردن این روش ها است.

 

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ثبت نام
دوره سالانه تیزهوشان ۱۴۰۳
شروع شد!!!

دوره یکساله
اف ریاضی

تیزهوشانی شو!