اطلاعیه‌ها:

اف ریاضی

هوش تصویری تیزهوشان چیست؟

هوش تصویری تیزهوشان چیست؟

آموزش آنلاین هوش تصویری تیزهوشان ششم و آزمون آنلاین سنجش هوش تصویری تیزهوشان

دوست داری بدونی برای قبولی توی آزمون تیزهوشان چه سوالاتی رو باید بلد باشی؟ دوست داری بدونی برای آموزش هوش تصوری تیزهوشان به چه صورت می باشد؟ برای این که توی مدارس تیزهوشان قبول بشی باید خودتو توی هوش کلامی، تصویری و ریاضی محک بزنی. وارد لینک آبی زیر بشو و  سوالات رو با دقت جواب بده و نتیجه رو ببین وارد آزمون شوید:

 

آزمون آنلاین رایگان 😍❤️:  تست آنلاین رایگان هوش تصویری

 

تست هوش تصویری تیزهوشان

 

تدریس هوش تصویری ششم توسط استاد فاتحی نسب انجام می‌شود. استاد فاتحی نسب سابقه 27 سال تدریس دارد و چندین سال است که درگیر مسائل تیزهوشانی است. بنابراین کاملا با مسیر آشناست و می‌‎تواند به بهترین نحو به شما کمک کند. برای شرکت در دوره آموزش هوش تصویری تیزهوشان می‌توانید به صفحه آن مراجعه نمایید.

 

آزمون هوش تصویری تیزهوشان

هوش تصویری تیزهوشان یکی از مباحث مهم آزمون تیزهوشان است که در کنار هوش کلامی و هوش ریاضی و… از آن سوال می‌­آید. دانش آموزانی که قصد شرکت در آزمون تیزهوشان را دارند باید به خوبی بر این مبحث مسلط باشند تا بتوانند تست­‌های مربوط به آن را درست بزنند و نمره خوبی از این مبحث کسب کنند. یکی از اقدامات مهمی که دانش آموزان می­‌توانند بکنند، انجام آزمون هوش تصویری تیزهوشان است. با زدن این تست‌­ها دست آن­‌ها راه افتاده و به خوبی با مباحث آشنا می­‌شوند. اگر می‌­خواهید بیشتر بدانید که هوش تصویری چیست و با سوالات آزمون هوش تصویری تیزهوشان آشنا شوید همراه ما باشید.

 

هرآنچه که از هوش تصویری تیزهوشان باید بدانید

هوش تصویری به معنای توانایی استدلال و تجزیه تحلیلی است. به بیان دیگر هوش تصویری به تجزیه و تحلیل و فکر کردن درباره اشیاء در فضای سه بعدی می پردازد. فردی که این توانایی را دارد، می تواند تصور کند یک جسم در هنگام چرخیدن چه تغییراتی می کند و چگونه دیده می شود. همچنین درک می کند که ارتباط بین الگوهای تصویری چگونه است. این توانایی در بسیاری از فعالیت های دنیای واقعی نیز موثر و ارزشمند است که با تمرین های مختلف قابلیت تقویت و بهبود را دارد.

روش یادگیری هوش تصویری تیزهوشان به توانایی افراد در درک اطلاعات بصری و تجزیه و تحلیل آنها گفته می شود. افرادی که دارای هوش تصویری هستند می توانند مفاهیم را با چشم ذهن خود به تصویر بکشند. برخی از خصوصیات اصلی این افراد عبارت است از:

افراد با هوش تصویری بالا احتمال دارد در هجی کلمات مشکل داشته باشند و دست‌خط خوبی هم نداشته باشند.

افرادی که هوش تصویری بالایی دارند عاشق پازل‌ها، نقشه‌ها، رنگ‌ها، تصاویر شکل‌ها و عکاسی هستند و از چیدن پازل لذت می‌برند.

 

بیشتر بخوانید 😍:  مشاوره تیزهوشان ششم رایگان

 

افرادی که هوش تصویری بالایی دارند هنگام یادگیری ریاضیات، به جای استفاده از معادلات از شکل‌های فضایی، اشکال و نمودار‌ها استفاده می‌کنند، این افراد احتمالاً در هندسه عملکرد بهتری دارند.

 

هرآنچه که از هوش تصویری باید بدانید

 

هوش تصویری تیزهوشان چیست؟

در نظریه گاردنر درباره هوش، او هوش را به هشت دسته مختلف تقسیم کرده؛ که شامل هوش زبانی، هوش موسیقیایی، هوش منطقی ریاضی، هوش تصویری، هوش جنبشی، هوش درون فردی، هوش اجتماعی می شود. هوش تصویری نیز یکی از انواع مهم هوش است که بیانگر قابلیت تجسم و درک بهتر محیط پیرامون است.

به تعریف گاردنر هوش تصویری مهارت درک کامل  دنیای بصری، انجام تحولات و تغییرات بر روی ادراک اولیه‌ی خود، و قابلیت بازسازی و نوآفرینی است. هوش تصویری، توانایی اسکن ذهنی اجسام به صورت یک تصویر بزرگ است. تصویری که بتوان جزئیات آن را به صورت ریز به ریز تجزیه کرد. در واقع این هوش مهارتی است که کمک میکند خود را در یک فضای سه بعدی تجسم کنید. در واقع می توانید مکانی را تصور کنید که در آن حضور ندارید.

از آنجایی که ذهن انسان تصاویر را سریع تر به خاطر سپرده و به یاد می آورد، هوش تصویری تیزهوشان را می توان مهمترین بخش از حافظه دانست. اگر تا به حال مطلبی را با تصویر سازی در ذهنتان ثبت کرده باشید به خوبی متوجه این حرف می شوید. می فهمید که با این کار چقدر همه چیز را راحت تر به یاد می آورید.یا حتی به خاطر آوردن صحنه های یک فیلم نسبت به مطالب یک کتاب چقدر ساده تر است. برای اینکه از آموزش هوش تصویری تیزهوشان بهره مند شوید به ادامه متن بیشتر دقت کنید.

مغز انسان بخش زیادی از کارهایش را با به خاطر سپردن تصاویری که می‌بیند انجام می‌دهد. درواقع به‌ خاطر سپردن رنگ‌ها و ابعاد و اشکال، به‌مراتب راحت‌تر از متون است. اگر دقت کرده‌ باشید یکی از تکنیک‌های مربوط به حافظه، استفاده از تصویرسازی هنگام به خاطر سپردن مطالب است که روند یادآوری اطلاعات درون ذهن را راحت‌تر می‌کند و این نمونه‌ای از کاربردهای عالی هوش تصویری می‌باشد.

اگر بخواهیم تعریف خود گاردنر را به‌ طور خلاصه بیان کنیم باید بگوییم: هوش تصویری، توانایی ساختن تصاویر ذهنی بدون حضور محرک هست. در واقع هوش تصویری شامل مهارت‌های مرتبط با تجسم و به خاطر سپردن و درک موثر تصاویر و جزئیات دنیای پیرامون می‌باشد.

 

 

بیشتر بخوانید:  هوش کلامی تیزهوشان چیست؟

 

ویژگی افرادی که هوش تصویری بالا دارند

این افراد مهارت بالایی در حل انواع پازل های سخت دارند و می توانند هر جایی را که یک بار دیده باشند، به خوبی به یاد بیاورند. افرادی با هوش تصویری بالا، توانایی خوبی در ثبت عکس های خوب دارند. علاقه شدید به هنر، نقاشی، طراحی و مجسمه سازی نیز از دیگر ویژگی های بارز این افراد است. علاوه بر آن، در جهت یابی و خواندن نقشه ها نیز توانمند هستند. بعلاوه میتوانند همچنان که به یک موسیقی جذاب گوش میدهند، یک فیلم هم تماشا کنند.

کسانی که هوش و استعداد تصویری خوبی دارند، می توانند ایده های جذابی که در ذهن دارند را به شکل بصری و گرافیکی به نمایش بگذارند. این افراد بسیار به اشکال، رنگ ها و اشیا گوناگون علاقه دارند و ارتباط خوب بین این مفاهیم برقرار میکنند.

به طور کلی کسانی که هوش دیداری بالایی دارند، خواندن و نوشتن را دوست دارند و کتاب‌های دارای عکس و تصویر را می­پسندند، از عکاسی و نقاشی و هنرهای تجسمی لذت می­برند و عاشق رنگ و اشکال و اشیاء مختلف هستند و در درک و توجه به آن­ها بسیار سریع عمل می‌کنند، مهارت بالایی در درست کردن پازل دارند، معمولا در گفتارشان از استعاره استفاده می‌کنند، جهت یابی و نقشه خوانی‌شان عالیست و مهارت بالایی در  یادآوری مسیرها دارند و خیلی کم پیش می‌آید که گم شوند.

احتمالا هریک از شما، یک یا چند مورد از این خصوصیات را دارا هستید. اما اگر این ویژگی‌ها را ندارید، جای نگرانی نیست. چرا که تحقیقات علمی جدید نشان داده است بخشی از هوش، اکتسابی بوده و می­توان آن را به دست آورد. بنابراین ابتدا با انجام تست هوش تصویری – فضایی اف ریاضی، خود را محک بزنید و سپس برای بهبود هوش دیداری خود از اقدامات ذکر شده استفاده کنید.

 

هوش تصویری تیزهوشان چیست؟

 

تقویت هوش تصویری تیزهوشان

هوش تصویری تیزهوشان هم مانند سایر هوش ها قابل تقویت و ارتقاست. برای اینکار می توانید تمرینات ساده و مختلفی را انجام دهید و شاهد پیشرفت خودتان باشید. در واقع باید تلاش کنید قدرت تجسم و تصویرسازی خود را بالا ببرید. این کار را میتوانید با تصور کردن یک جسمی که قبلا دیده اید از جهات مختلف شروع کنید. تمرینات خوشنویسی و کشیدن نقشه یک مکان دیگری که قبلا در آنجا بوده اید نیز تمرین های بسیار مناسبی هستند. به رنگ ها توجه بیشتری داشته باشید و به تضاد آن با سایر رنگ ها و رنگی هایی که آن را تکمیل میکند توجه کنید.

توضیح چند راهکار کاربردی برای تقویت هوش تصویری:

  • تصویرسازی ذهنی انجام دهید: تجسم یا تصویرسازی ذهنی تمرینی است که برای موارد مختلفی پیشنهاد می­شود. یکی از پررنگ ترین مزایای تجسم تقویت هوش تصویری است. شما وقتی تصویرسازی ذهنی انجام می­دهید، آن بخش از مغزتان را که متعلق به هوش تصویری فضایی است تقویت می­کنید. چون با این تمرین ذهنتان را وادار می­کنید که در غیاب اشیا و محیط پیرامون نیز بتواند دنیا را ببیند و آن را تجسم کند.
  • بدون استفاده از کلمات، اشیاء را شرح دهید (پانتومیم بازی کنید): پانتومیم بازی کردن هم از تفریحات بسیار جالب و مفرح است و هم یکی از بهترین تمرین­ها برای تقویت هوش تصویری محسوب می­شود. شما در این بازی بدون اینکه حتی یک کلمه سخن بگویید سعی می­کنید تا مفاهیمی را با زبان بدنتان به مخاطب انتقال دهید. و اینگونه هوش تصویری شما و حتی مخاطبین تقویت خواهد شد و افزایش پیدا خواهد کرد.
  • خودتان یا اشخاص و اشیاء دیگر را از زوایا و جهات مختلف تصور کنید. (بالا – پایین – جانبی و…): این تمرین شباهت زیادی به تجسم و تصویرسازی ذهنی دارد. با این تفاوت که در تصویرسازی معمولا فرد تصویری را در ذهنش می­سازد که در واقعیت ندیده است. اما در این تمرین تصویر وجود دارد و شما باید با نگاه کردن مستقیم به آن سعی کنید زوایای دیگر آن تصویر (که می­تواند فرد، شیء یا … باشد) را در ذهنتان بیاورید و ببینید.
  • از گرافیک‌های کامپیوتری استفاده کنید: با پیشرفت تکنولوژی و گسترش رشته­های هنری­ای مثل گرافیک، هوش تصویری برای تقویت شدن جای جولان زیادی دارد. کارهای گرافیکی از آنجایی که با تصاویر و سوژه­های بصری سر و کار دارند، بسیار می­توانند به تقویت هوش تصویری انسان­ها کمک کنند.
  • تمرین خوشنویسی انجام دهید: هوش تصویری ارتباط نزدیکی با هنر دارد. خوشنویسی نیز که یک هنر اصیل محسوب می­شود می­تواند به تقویت هوش تصویری کمک شایانی کند. زیبا نوشتن را خصوصا با خودآگاهی تمرین کنید و تاثیر بسزای آن بر هوش فضایی خود را شاهد باشید.
  • مسیرهای مختلف را برای رفت و آمد امتحان کنید: تجربه مسیرهای مختلفی که به مقصد ختم می­شوند نه تنها هوش تصویری شما را تقویت می­کنند بلکه باعث خلاق شدن ذهن شما نیز می­شوند.
  • زیاد بنویسید: این تمرین با خوشنویسی متفاوت است. زیاد نوشتن در کنار اینکه ذهنتان را خالی و سبک می­کند، بر هوش تصویری شما تاثیر می­گذارد. سعی کنید مدام افکارتان را بنویسید. خاطره نویسی، ثبت کردن اتفاقات روز، نوشتن اهداف و آرزوها، برنامه ریزی و نوشتن کارهایی که باید انجام دهید و… بسیار موثر هستند. علاوه بر افزایش هوش تصویری، نوشتن به ذهن شما انسجام می­بخشد و انرژی آن را برای کارها و افکار مهم ذخیره می­کند.
  • برای نوشته‌های خود یا دیگران، تصاویری را طراحی کنید: معمولا تصویرگرها مثل نقاش­ها و عکاس­ها از هوش تصویری بالایی برخوردار هستند. شما هم می­توانید با انجام کارهای آنان هوش تصویری خود را بالا ببرید.
  • نقشه یک فضای آشنا مثل خانه، مدرسه، محل کارتان یا… را ترسیم کنید: ترسیم نقشه، نقشه خوانی و داشتن تفکر انتزاعی از دیگر مهارت­هایی است که با تمرین کردن آن­ها می­توانید در افزایش هوش تصویری خود نقش داشته باشید. سعی کنید نقشه فضاهایی که در آن­ها قرار می­گیرید را بکشید، برای تردد و رفت و آمد از نقشه استفاده کنید و…

مورد جالب توجهی که در بحث هوش تصویری وجود دارد این است که ویژگی­‌های هوش تصویری بالا با راهکارهای افزایش آن رابطه­‌ای دوسویه دارد. یعنی اگر هوش تصویری بالایی داشته باشید، ویژگی­‌های گفته شده این افراد را دارا هستید و برعکس؛ اگر به تمرین این ویژگی‌­ها بپردازید و بعنوان راهکار از آن‌­ها استفاده کنید، هوش تصویری­تان افزایش پیدا خواهد کرد.

اگر در آزمون هوش تصویری، نمره پایینی را کسب کردید یا در مواردی مثل درک مطلب، مهارت‌های املایی و ریاضی دچار مشکل هستید  و یا دست خط آهسته‌ای دارید و به طور کلی در کارهای نوشتاری تنبل به نظر می­رسید، بهتر است که اقدامات ذکر شده را به نحو جدی‌تری دنبال کنید. نکاتی که گفتیم تنها چند تمرین ساده برای تقویت این هوش بود. اما برای اینکه بتوانید از پس سوالات هوش تصویری آزمون تیزهوشان برآیید، لازم است تمرینات متنوع هوش تصویری را حل کنید تا ذهنتان را برای مواجه با هرگونه سوالی آماده شود.

 

چرا هوش تصویری تیزهوشان مهم است؟

سوالات و تست هوش تصویری تیزهوشان یکی از مباحث مهم و چالش برانگیز آزمون تیزهوشان است. دلیل چالشی بودن این سوالات سخت بودن آن نیست، بلکه به دلیل جدید بودن این مبحث است. مطالب مربوط به هوش تصویری در کتاب های درسی دانش آموزان وجود ندارد. بنابراین برای دستیابی به مهارت هوش تصویری نیاز به تمرین دارید. اما اهمیت مهارت در هوش تصویری تنها به آزمون های تیزهوشان ختم نمی شود. داشتن هوش تصویری بالا، سبب بالا رفتن مهارت انسان در تجزیه و تحلیل و درک اطلاعات بصری در جهان پیرامون می‌شود.

علاوه بر آزمون های تیزهوشان، ورود به برخی مشاغل نیز نیاز به هوش تصویری بالا دارند. اغلب هنرمندان مانند معماران، مجسمه‌سازان، طراحان مد، گرافیست ها و فیلمسازان، نقشه برداران، خلبانان، ملوانان و عکاسان هوش تصویری بالایی داشته باشند.

 

هوش تصویری فضایی تیزهوشان ششم

یکی از مباحث اصلی و مهمی که هرساله در آزمون تیزهوشان ششم وجود دارد، مبحث هوش تصویری یا فضایی است. دانش آموزان ششمی که قصد شرکت در آزمون تیزهوشان را دارند، باید آموزش هوش تصویری تیزهوشان ششم را ببینند و تست هوش تصویری تیزهوشان ششم بزنند تا در این مبحث آزمون تیزهوشان موفق شوند.

 

تست هوش تصویری تیزهوشان

اف ریاضی یک تست هوش تصویری – فضایی استاندارد و رایگان برای شما آماده کرده‌ است که بتوانید هوش دیداری خود را به شیوه‌­های سریع و عینی بسنجید. تست هوش تصویری تیزهوشان پیش روی شما، از ۲۴ سوال تشکیل شده است. همانطور که از یک تست هوش دیداری خوب انتظار می‌رود، پرسش‌­ها باید حول محور تصاویر و عکس‌های متنوع باشد. بنابراین خواهید دید که این تست هوش تصویری تیزهوشان با استفاده از تصاویر مناسبی طراحی شده است که پاسخ دادن به آن‌­ها، دقت نظر و تجزیه تحلیلی شما را می‌طلبد.

شما پس از انجام این آزمون که دارای سطح کاملا استانداردی می‌باشد، از وضعیت و نمره‌ هوش تصویری خود مطلع می‌­شوید. توصیه‌ی ما این است که پس از انجام تست هوش تصویری تیزهوشان و آگاهی از نتیجه، به تناسب نمره‌ای که کسب کرده‌اید، اقداماتی را در جهت رشد و افزایش هوش دیداری خود انجام دهید که ما در مطالب این مقاله به توضیح چند مورد پرداختیم.

 

 

سخن پایانی

در این مقاله در آموزشگاه تیزهوشان اف ریاضی  راهکارهای مختلفی برای تقویت و آموزش هوش تصویری تیزهوشان به شما ارائه دادیم. اما خوب است بدانید که تقویت این هوش نیازمند تمرین های مختلف همراه با برنامه منظم برای اجرایی کردن این روش ها است. همچنین اگر شرکت در آزمون تیزهوشان در برنامه های شماست پیشنهاد میکنیم در کلاس های هوش تصویری اف ریاضی شرکت کنید تا خیالت بابت آزمون تیزهوشان راحت باشد.

لینک های مفید برای شما:

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ثبت نام
دوره سالانه تیزهوشان ۱۴۰۳
شروع شد!!!

دوره یکساله
اف ریاضی

تیزهوشانی شو!