اطلاعیه‌ها:

اف ریاضی

نکات مطالعه در ماه رمضان 1403

نکات مطالعه در ماه رمضان

نکات مطالعه در ماه رمضان 1403

این سال ها ماه رمضان با سال تحصیلی دانش آموزان مصادف شده. از قضا نزدیک به آزمون هایی مثل تیزهوشان و کنکور هم است. همین موضوع برخی دانش آموزان را نگران کرده است. چرا که ماه رمضان برنامه تغذیه و زمان خواب را تغییر می دهد. و این نگرانی برای این است که نمی دانند چگونه با افت قند خون به خاطر گرسنگی طولانی مدت مطالعه کنند. ما در اف ریاضی به این سوال پاسخ داده و راهکارهایی برای مطالعه در ماه رمضان ارائه کردیم تا بیشترین بازدهی را در این ماه داشته باشید.

 

در ماه مبارک رمضان توقف ممنوع!

برخی دانش آموزان در ماه رمضان هنگامی که گرسنه می شوند و بازدهیشان کاهش پیدا می کند، به طور کلی مطالعه را رها می کنند. باید بدانید که یک ماه اصلا زمان کمی نبوده و این کار اصلا درست نیست. رها کردن درس در ماه رمضان باعث می شود از برنامه درس خود بسیار عقب بمانید و بعد از ماه رمضان هم مطالب زیادی را فراموش کرده باشید. در نتیجه این توقف را اصلا به شما دانش آموز عزیز توصیه نمیکنم و پیشنهادات بهتری برای شما داریم.

 

بیشتر بخوانید 📋:  مطالعه در عید نوروز

 

نحوه و نکات مطالعه در ماه رمضان

برنامه ریزی، اولین گام برای درس خواندن و مطالعه در ماه رمضان است. برای اینکه بتوانید در ماه رمضان بیشترین بازدهی را داشته باشید و به بدن خود هم آسیب نزنید نیاز به یک برنامه دقیق و حساب شده مطالعاتی دارید. ما پیشنهادات مختلفی داریم، اما انتخاب اینکه از کدام روش استفاده کنید کاملا بستگی به خودتان دارد. بنابراین لازم است تمام تلاش و انرژی خود را به کار بگیرید و نتیجه های تلاش های خود را در پایان ماه رمضان ببینید. مطمئن باشید هیچ غیر ممکنی وجود ندارد.

 

نحوه مطالعه در ماه مبارک رمضان

 

بهترین ساعت مطالعه در ماه رمضان

بهترین زمانی که می توانید برای مطالعه بگذارید، بعد از اذان صبح است. البته هرگز بعد از خوردن سحری فورا مطالعه را شروع نکنید بلکه یک ساعت بعد خوردن سحری زمان مناسب تری است. تا ساعتی از ظهر مثلا ساعت 1  که احساس ضعف ندارید می توانید درس بخوانید. این 7 الی 8 ساعت زمان مناسب و خوبی برای مطالعه است.

بعد از این ساعت نیز می توانید استراحت کرده و بخوابید. همین کار باعث می شود کمتر گرسنه و تشنه شوید و طولانی بودن روز را کمتر احساس کنید. در این زمانی که تا افطار دارید بعد از اینکه استراحتان تمام شد میتوانید تعدادی تست از درس هایی که قبلا مطالعه کردید بزنید و دروس سبک تری مثل دروس عمومی را با حجم محدود مطالعه کنید. شما میتوانید مقاله ترفند های درس خواندن را مطالعه بفرمایید .

 

چگونه در ماه رمضان مطالعه کنیم ؟

  1. مطالعه در ماه رمضان خود را از ساعات اولیه صبح شروع کنید. در آن ساعات هنوز انرژی کافی بعد از خوردن سحری  دارید و قند خون شما افت نکرده. در نتیجه بدن شما آماده مطالعه در ماه رمضان است.
  2. اگر بعضی مواقع انرژی کافی برای مطالعه نداشتید، به جای رها کردن مطالعه، به مرور نکات و خلاصه های درس ها یا حل تست بپردازید.
  3. از تاثیر تلاوت قرآن برای تقویت حافظه غافل نشوید.
  4. با توجه به گرمای هوا، تردد در بیرون از خانه و ماندن در زیر آفتاب می تواند انرژی زیادی از شما بگیرد و دیگر توانایی درس خواندن نداشته باشید.
  5. برنامه ریزی مناسبی برای مطالعه خود داشته باشید. قبل شروع مطالعه بدانید که کدام بخش ها را امروز باید به پایان برسانید. اگر در طول روز به هر دلیلی کارتان را تمام نکردید، اندکی پس از افطار را به تکمیل برنامه درسی خود بپردازید.
  6. دور سریال های تلویزیونی شبانه ماه رمضان را خط بکشید . فرصت برای سریال دیدن زیاد است.
  7. در صورتی که در اثر خستگی و گرسنگی از مطالعه در ماه رمضان دست کشیده اید، این نکته را به خاطر بیاورید که دانش‌ آموزان بسیاری با وجود همین شرایط مشابه با جدیت تمام به رقابت و کسب رتبه قبولی فکر می کنند. بنابراین شما هم فرصت را از دست ندهید.
  8. هرگز ساعت خواب خود را کاهش ندهید. تکرار این کار باعث می شود که سیستم ایمنی و بدن شما دچار اختلال شود.
  9. تغذیه مناسب را فراموش نکنید. سحر، یک غذای کامل ولی سبک بخورید و از خوردن غذاهای شور و چرب و خوراکی های مضر خودداری کنید. هنگام افطار هم هرگز غذای سنگین نخورید وبا یک غذای ساده افطار کنید.
  10. رقابت را فراموش نکنید. مطمئن باشید رقیبان شما هم شرایط مشابهی با شما دارند و همواره تلاش خود را برای رسیدن به هدفشان می کنند. بنابراین اگر این فرصت مطالعه در ماه رمضان را از دست بدهید دیگر زمانی برای جبران ندارید.

بیشتر بخوانید 📋:  نکات اموزشی تعامل والدین با فرزندان

نکاتی برای درس خواندن در ماه رمضان

یکی از نقاط مثبت درس خواندن و مطالعه در ماه رمضان استفاده از ساعات اولیه روز است. ساعت های مطالعه در صبح یکی از بهترین ساعات مطالعاتی محسوب می شوند.

اگر بخواهیم دقیق تر به موضوع مطالعه در ماه رمضان بپردازیم، ما به دلیل گرسنگی زمان نزدیک به وعده های غذایی روزانه را و زمان بعد از غذا خوردن روزانه را به علت پر بودن معده از دست می دهیم یعنی روزانه به غیر از خواب تقریبا ۴الی ۵ ساعت از روز را به علت زمان غذاخوردن ازدست می دهیم. اما در ماه رمضان فقط دو وعده غذا داریم و اگر به روش مطالعاتی که در مقاله ذکر شده پیش برویم می توانیم این ۴_۵ ساعت پرتی از روز را به ۲ ساعت کاهش بدهیم.

از طرفی بدن به علت اینکه بدن نسبت به گرسنگی حساسیتش کاهش پیدا میکند، می توانیم از خالی بودن معده برای یک مطالعه مفید در ماه رمضان به نحو احسن استفاده کنیم.

نکاتی برای درس خواندن در ماه رمضان

 

بهترین زمان خواب در ماه مبارک رمضان

بهتر است تغییری در ساعت خوابتان ایجاد نکنید. چرا که اگر بدن شما به ساعت خواب جدیدی عادت کند، بعد از ماه رمضان برگشت به ساعت خواب قبلی سخت می شود. ضمن اینکه بدن شما به یک خواب عمیق بین ساعت 11 تا 5 صبح نیاز دارد. بنابراین می توانید از ساعت 11 تا یک ساعت قبل از اذان صبح  بخوابید. و بعد از خوردن سحری و ایجاد یک وقفه یک ساعته مطالعه در ماه رمضان را آغاز کنید. بعد از ظهر و قبل افطار هم می توانید کمبود خوابتان را جبران کرده و استراحت کنید. تاثیر خواب کافی بر مطالعه را در لینک آبی مطالعه بفرمایید.

می دانیم که معمولا در ایام ماه رمضان تا حدی کسالت و خستگی به طور طبیعی خواهید داشت. ولی جای نگرانی وجود ندارد. شما تلاش خودتان را بکنید و مطمئن باشید که تنها کسی نیستید که این شرایط را دارد. اگر کمی افت بازدهی داشته باشید پس از ماه رمضان قابل جبران خواهد بود. اما اگر کلا درس خواندن را رها کنید دیگر فرصتی برای جبران نخواهید داشت.

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ثبت نام
دوره سالانه تیزهوشان ۱۴۰۳
شروع شد!!!

دوره یکساله
اف ریاضی

تیزهوشانی شو!