اطلاعیه‌ها:

اف ریاضی

مدارس تیزهوشان یا مدارس سمپاد چیست؟

مدارس تیزهوشان یا سمپاد چیست؟

مدارس تیزهوشان یا مدارس سمپاد چیست؟

هر ساله دانش آموزان زیادی از سراسر کشور در آزمون تیزهوشان شرکت می کنند. اگر شما هم جزو این گروه هستید و علاقه مندید در مورد اینکه منظور از مدارس سمپاد چیست، آزمون سمپاد چیست، مدرسه سمپاد چیست بیشتر بدانید و به طور کلی اطلاعات بیشتری در مورد مدارس تیزهوشان یا مدارس سمپاد و آزمون ورودی آن ها داشته باشید در ادامه این مقاله با آموزشگاه تیزهوشان اف ریاضی همراه ما باشید.

سمپاد چیست

سمپاد چیست؟

مدارس سمپاد بر خلاف تصور مردم یک مدرسه نیست بلکه یک سازمان است که مدارس سمپاد زیر نظر آن هستند. سمپاد واژه ای است که مخفف سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان است. هدف این سازمان شناسایی و پرورش استعدادهای دانش آموزانی است که بهره هوشی بالایی دارند.

برای ورود به مدارس سمپاد می بایست در آزمون ورودی که به آن آزمون تیزهوشان می گویند شرکت کنید. این آزمون هر سال برای پایه های ششم به هفتم و نهم به دهم در بین 90 هزار دانش آموز برگزار می شود. در ادامه نحوه برگزاری آزمون تیزهوشان و شرایط و منابع آن را برای شما معرفی خواهیم کرد.

سمپاد مخفف چیست

سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان سازمانی است که بر امور تحصیلی دانش‌آموزان مستعد و با بهره هوشی بالا نظارت می‌کند. این سازمان را به اختصار سمپاد (سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان) هم می‌گویند. اما در زبان عمومی و بین دانش آموزان به موسسه تیزهوشان معروف است.

سمپادی چیست؟

سمپاد یک اختصار است که به “سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان” اشاره دارد. این سازمان یک نهاد آموزشی و پرورشی در ایران است که با هدف شناسایی و پشتیبانی از استعدادهای درخشان و ارائه برنامه‌های آموزشی و پژوهشی برای این گروه از دانش‌آموزان فعالیت می‌کند. این سازمان در زمینه‌های مختلف از جمله علوم پایه، فناوری، ریاضیات، ادبیات، هنر و ورزش فعالیت دارد.

یکی از بخش‌های مهم سمپاد، برگزاری آزمون‌های ورودی به مدارس سمپاد است. این آزمون‌ها به دانش‌آموزان با استعداد امکان ورود به مدارس تیزهوشان را فراهم می‌کنند. دانش‌آموزانی که نتایج قبولی در این آزمون‌ها را کسب کنند، می‌توانند در محیط‌های آموزشی با کیفیت و مناسب برای توسعه استعدادهای خود تحصیل کنند.

مدارس سمپاد با ارائه برنامه‌های مختلف آموزشی، کارگاه‌ها، و پروژه‌های تحقیقاتی به استعدادهای درخشان اقدام به پشتیبانی و توسعه آن‌ها می‌نماید.

مدارس سمپاد چه مدارسی هستند؟

همان طور که گفتیم مدرسه سمپاد  یا مدارس تیزهوشان، مدارسی هستند که زیر نظر سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان بوده و در مقاطع متوسطه اول و متوسطه دوم فعالیت دارند. و برای حضور در این مدارس سمپاد می بایست در آزمون تیزهوشان شرکت کرد تا استعدادهای درخشان و برتر شناسایی و گزینش شوند. همچنین روش های نوین آموزش در مدارس تیزهوشان متفاوت است.

 

مدارس سمپاد چه مدارسی هستند؟

 

مزایا و ویژگی های مثبت مدارس تیزهوشان یا مدارس سمپاد

مدارس تیزهوشان یا مدارس سمپاد (سازمان مدارس پژوهش و تألیف دانش آموزان) در ایران به عنوان مؤسسات تعلیم و تربیتی ویژه برای دانش‌آموزان با استعداد و توانمند شناخته می‌شوند. در زیر به برخی از مزایا و ویژگی‌های مثبت این نوع مدارس اشاره می‌کنیم:

  • 30 ساعت تام درسی:  حجم ساعت آموزشی مدارس تیزهوشان بیش از سایر مدارس است. این مزیت باعث می­شود تا دانش آموز به خوبی مطالب را یاد بگیرد و حرفه ای شود. اگر پرسیده شود که دانش آموز سمپاد چیست، یکی از مواردی که سریع به ذهن خطور می­کند این است که او دانش آموزی است که در مدارس سمپاد درس می­خواند و ساعت­های آموزشی بیشتری را نسبت به دانش آموزان سایر مدارس می­گذراند.
  • گزینش کادر مدارس و معلمین از بهترین های کشور:  یکی از ویژگی­های قابل تمایز مدارس تیزهوشان با سایر مدارس، انتخاب مدرسان و اساتید بسیار حرفه­ای و خبره است. همانطور که می­دانید نقش استاد در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان غیر قابل انکار است. مدارس سمپاد سعی می­کنند کنار فراهم کردن دیگر امکانات تحصیلی، این مورد مهم را نیز در نظر بگیرند تا دانش آموزان بهترین بهره وری و خروجی را از این مدارس داشته باشند.
  • استفاده از کتاب های مکمل درسی: یکی از مزایای مورد توجه مدارس سمپاد استفاده از کتاب­های مکمل درسی در کنار کتاب­های اصلی مدرسه است. درواقع این مدارس در هر مقطع به کتاب­های تحصیلی آن پایه اکتفا نمی­کنند و تمرین و تحلیل کتاب­های کمک درسی را نیز در برنامه خود دارند. این موضوع باعث می­شود تا دانسته­های دانش آموزان به کتاب­های مدرسه ختم نشود و از آن فراتر برود. همچنین احتمال موفقیت دانش آموزان در آزمون­های بعدی مثل آزمون تیزهوشان پایه نهم (اگر الان مشغول تحصیل در مقطع متوسطه اول هستند)، آزمون کنکور و… بالاتر می­رود. چرا که معمولا بخش زیادی از سوالات این آزمون­ها فراتر از کتاب­های درسی دانش آموزان است.
  • آموزش با شیوه های نوین و صحیح: مطالب درسی در مدرسه سمپاد با جدیدترین و بهترین روش­ها ارائه و آموزش داده می­شوند. این موضوع هم به درک بهتر و عمیق­تر دانش آموزان کمک می­کند و هم انگیزه و تلاش آنان را برای آموختن و یادگیری، بیشتر می­کند.
  • سطح رقابت بالا بین دانش آموزان: علت وجود این رقابت، بالا بودن سطح کیفی و کمی آموزش­ها می­باشد.  همچنین چون در این مدارس نمرات دانش آموزان و سطح تحصیلی آن­ها بسیار مهم است و به آن اهمیت داده می­شود، دانش آموزان به­صورت خودآگاه و ناخودآگاه به رقابت با یکدیگر می­پردازند. مقایسه و رتبه دهی و پاداش از عوامل مهم دیگری است که فضای درسی دانش آموزان را به سمت رقابت سوق می­دهد.
  • وقت بیکاری کمتر و استفاده از حداقل زمان ها: از ویژگی های دیگر مدارس سمپاد یا تیزهوشان، استفاده بهینه و درست از زمان است. در مدارس تیزهوشان اتلاف وقت صورت نمی­گیرد و برنامه­های درسی به شکل منظم و مکمل کنار یکدیگر چیده می­شوند. دانش آموز در این مدارس احساس بیهودگی نمی­کند و میداند که زمانش به شکل مدیریت شده می­گذرد و نهایت استفاده را می­کند.
  • توجه به توانایی های فردی به منظور شکوفایی و رشد استعداد و خلاقیت دانش آموزان: یکی از ویژگی­های بسیار مهم مدارس تیزهوشان توجه به استعدادها و توانایی­های بالقوه هر فرد است. یعنی فرد با توجه به استعدادها و توانایی­های شخصی خودش ارزیابی شده و عملکرد او در آن چارچوب سنجیده می­شود. این یکی از مزیت­های بسیار مثبت این مدارس است.
  1. برنامه تحصیلی متمرکز: مدارس تیزهوشان و سمپاد برنامه تحصیلی خود را به نحوی طراحی کرده‌اند که به بهترین شکل ممکن به توسعه‌ی استعدادهای دانش‌آموزان بپردازد. این برنامه‌ها علاوه بر درس‌های معمولی، به درس‌های تخصصی و پیشرفته نیز توجه دارند.
  2. استفاده از اساتید با تجربه: این مدارس به منظور ارتقاء سطح تعلیم و تربیت دانش‌آموزان از اساتید و مربیان با تجربه و تخصص در زمینه‌های مختلف استفاده می‌کنند.
  3. فراهم کردن زمینه‌های پژوهش: دانش‌آموزان در این مدارس به طور فعّال در فعالیت‌های پژوهشی و علمی شرکت می‌کنند. این امکان به آن‌ها کمک می‌کند تا استعدادهای خود را در زمینه‌های مختلف پرورش دهند.
  4. پیشرفت تحصیلی: به دلیل تمرکز برنامه تحصیلی بر روی درس‌های پیشرفته، دانش‌آموزان این مدارس عمدتاً در امتحانات و رقابت‌های علمی به نتایج خوبی دست می‌یابند و اغلب به دانشگاه‌های معتبر و معتبر در داخل و خارج از کشور پذیرفته می‌شوند.
  5. اجتماع مطلوب: محیط این مدارس اغلب بر پایه‌ی رقابت سالم و هم‌افزایی ساخته شده است که می‌تواند به تحول و رشد فردی دانش‌آموزان کمک کند.
  6. توسعه مهارت‌های فردی: علاوه بر مهارت‌های تحصیلی، این مدارس به توسعه مهارت‌های ارتباطی، مدیریت زمان، حل مسائل، و رهبری نیز توجه دارند.
  7. استفاده از فناوری: مدارس تیزهوشان و سمپاد از فناوری به عنوان یک ابزار برای تسهیل فرآیند یادگیری و افزایش کیفیت تحصیلات استفاده می‌کنند.
  8. پشتیبانی از توسعه فردی: این مدارس تلاش می‌کنند نه تنها استعدادهای تحصیلی، بلکه استعدادهای هنری، ورزشی، فرهنگی و اجتماعی دانش‌آموزان را نیز توسعه دهند.

در هر صورت، ممکن است تجربه‌ها و نظرات در مورد مدارس تیزهوشان یا سمپاد بر اساس شرایط و نیازهای فردی مختلف متفاوت باشد.

بیشتر بخوانید:  اهمیت مشاوره تحصیلی و فواید آن

 

معایب مدارس تیزهوشان

مدارس سمپاد در کنار تمام مزایایی خود معایبی نیز دارند که به آنها می پردازیم.

  • دانش آموزانی که در مدارس تیزهوشان درس می خوانند معمولا دچار غرور و خودبزرگ بینی می شوند. آنها این تصور برایشان ایجاد می شود که چون در مدارس سمپاد هستند از بقیه بهتر و بالاتر هستند. البته این غرور در بعضی موارد به ضررشان تمام می شود. چرا که در آزمون های دیگر مثل کنکور، به این امید که مطالب را بلد هستند تلاش زیادی نکرده و در آزمون هم نمره قبولی نمی آورند.
  • در این مدارس سخت گیری های شدیدی اعمال می شود. این امر در دانش آموزان ایجاد ناامیدی می کند. به این دلیل که دانش آموز با وجود تمام تلاشی که می کند به نتیجه دلخواه مدرسه نمی رسد.
  • یکی دیگر از عیب های مدارس سمپاد حجم بالای تکالیف است. این امر دانش آموزان را حتی از فضای خانواده خود و جمع دوستانشان دور می کند. در آینده نیز ممکن است در آنها ایجاد حسرت کند.
  • در مدارس سمپاد رقابت جدی و شدیدی در بین دانش آموزان وجود دارد. به همین دلیل دانش آموز هرچقدر هوش بالایی داشته باشد اما قدرت رقابت بالایی نداشته باشد این مدارس می تواند آسیب شدیدی به تحصیل و روحیه فرد وارد کند.

 

تفاوت مدارس تیزهوشان با نمونه دولتی و غیرانتفاعی چیست؟

احتمالا این سوال برایتان ایجاد شده که مدارس غیر انتفاعی و نمونه دولتی چه تفاوتی با مدارس تیزهوشان دارند؟ وجه مشترک همه ی این مدارس این است که برای تحصیل در آنها باید شهریه پرداخت کرد. البته شهریه مدارس غیرانتفاعی به مراتب بیشتر از دو مدرسه دیگر است.

مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی معمولا دارای آزمون ورودی هستند به همین دلیل دانش آموزانی با سطح علمی بالاتری گزینش شده و امکانات بیشتری هم نسبت به مدارس عادی در اختیارشان قرار می گیرد. در نتیجه رقابت در این مدارس بیشتر است. اما در مدارس غیرانتفاعی هر نوع دانش آموزی با هر سطح علمی تحصیل می کند. صرفا به دلیل شهریه زیادی که از دانش آموزان دریافت می کنند امکانات و آموزش های بهتری دارند.

سطح علمی در همه ی این مدارس بالا است. اما آن چیزی که مدارس سمپاد را متمایز می کند توجه به توانمندی های فردی و پرورش استعداد دانش آموزان است. همچنین دانش آموزان در مدارس تیزهوشان سطح رقابتی بالاتری نسبت به مدارس دیگر دارند.

آزمون تیزهوشان

فرق مدارس سمپاد با تیزهوشان

یکی از سوالات پرتکراری که ذهن والدین و دانش آموزان را به خود مشغول میکند این است که آیا مدارس تیزهوشان با سمپاد فرقی دارند یا خیر؟ و اگر فرق دارند تفاوت آن­ها در چیست. در پاسخ به این سوال باید گفت که سمپاد در واقع نام اختصاری سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان است. این سازمان یکی از معاونت­های مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان است. متاسفانه بسیاری از افراد به اشتباه مدارس استعدادهای درخشان را با نام مدارس سمپاد می­شناسند. این تصور اشتباه است و درست آن این است که سمپاد شکل خاصی از مدرسه نیست بلکه یک سازمان معاونت است. وظیفه این سازمان نظارت بر فرایند تحصیل، استعدادیابی و شکوفا شدن استعدادهای دانش آموزان مستعد است. این سازمان مدارس مختلفی در مقاطع ابتدایی، متوسطه اول، متوسطه دوم و پیش دانشگاهی هم برای دختران هم برای پسران دارد.

 

آزمون مدارس تیزهوشان یا مدارس سمپاد چیست؟

همه ما میدانیم آزمون تیزهوشان آزمون ورودی مدارس سمپاد است. این آزمون برای پایه ششم به هفتم با عنوان آزمون سنجش هوش و برای پایه نهم به دهم با عنوان آزمون تیزهوشان برگزار می شود. در چند سال اخیر آزمون تیزهوشان نهم به دهم با آزمون ورودی نمونه دولتی ادغام شده است. بنابراین دانش آموزان با شرکت در یک آزمون شانس این را دارند که در هر دو مدرسه تیزهوشان و نمونه دولتی پذیرفته شوند. شما میتوانید  سوالات تیزهوشان ششم و سوالات تیزهوشان نهم سال های قبل سمپاد را در لینک های آبی ◀️ قبلی مشاهده بفرمایید.

 

شرایط شرکت در آزمون تیزهوشان ششم به هفتم

  • داشتن تابعیت ایران
  • کسب نمره خیلی خوب در امتحان نوبت دوم همه دروس پایه پنجم ابتدایی
  • کسب نمره خیلی خوب در امتحان نوبت دوم همه دروس پایه ششم ابتدایی

 

شرایط شرکت در آزمون تیزهوشان نهم به دهم

  • داشتن تابعیت ایران
  • کسب معدل سالانه بالاتر از 19 در پایه هشتم
  • اشتغال به تحصیل در پایه نهم

برای آشنایی با منابع آزمون تیزهوشان می توانید به صفحه مشاوره تحصیلی تیزهوشان سایت اف ریاضی مراجعه کنید.

 

شرایط پذیرش مدارس تیزهوشان

حال که با شرایط شرکت در آزمون تیزهوشان آشنا شدیم وقت آن رسیده که شرایط پذیرش این مدارس را نیز بدانیم.

  • پذیرش دانش آموزان طبق بخشنامه آزمون تیزهوشان برای هر دو پایه ششم و نهم صرفا بر اساس امتیاز آزمون است. در نتیجه معدل در نتیجه آزمون تاثیری نخواهد داشت.
  • ظرفیت پذیرش هر ساله در حال تغییر است. به همین دلیل دانش آموزان می توانند این ظرفیت را در هنگام ثبت نام الکترونیکی از طریق سایت ثبت نام مطلع شوند.
  • دانش آموزان مدارس را باید با توجه به محل سکونت خود در سال تحصیلی گذشته انتخاب کنند. البته در شهرستان هایی که مدرسه های کمی دارند، حداکثر سه مدرسه را به ترتیب اولویت می تواند انتخاب کند.
  • دانش آموزان هنگام ثبت نام فقط یک رشته تحصیلی را می توانند انتخاب کنند. پذیرش در رشته های نظری متوسطه دوم نیز بر اساس کارنامه هدایت تحصیلی خواهد بود.
  • دانش آموزان متوسطه دوم در سال اول پذیرش، نمی توانند تغییر رشته انجام بدهند. تغییر رشته در پایه های بالاتر و در صورت داشتن شرایطِ تغییر رشته و حداقل امتیاز آن رشته انجام خواهد شد.

مدرسه­ های سمپاد

بیشتر شهرهای کشور دارای شعب مختلفی از مدارس تیزهوشان در سطح خود هستند. بعضی از آن­ها تعداد مدرسه تیزهوشان کمتری دارند و بعضی دیگر بیشتر. همچنین بعضی مدارس تعداد شعب بیشتری دارند که این در شهرهای پرجمعیت مثل تهران بیشتر به چشم می­خورد. از معروف ترین مدارس تیزهوشان و سمپاد تهران می­توان به فرزانگان، علامه حلی و… اشاره کرد.

 

چگونه در آزمون تیزهوشان ثبت نام کنیم؟

پس از اعلام شروع ثبت نام آزمون تیزهوشان، متقاضیان می بایست در بازه زمانی تعیین شده به سایت های زیر مراجعه کرده و ثبت نام خود را انجام دهند.
سایت ثبت نام آزمون سنجش هوش مدارس تیزهوشان ششم به هفتم
hoosh.medu.ir
سایت ثبت نام آزمون تیزهوشان نهم به دهم
azmoon. medu.ir
با مراجعه به سایت های مورد نظر تمام مراحل ثبت نام را انجام دهید. به امید دیدن موفقیت دانش آموزان تیزهوش ایرانی ❤️.

آموزش کامل و تصویری روش ثبت نام در آزمون تیزهوشان را میتوانید در مقاله مربوط لینک آبی مشاهده بفرمایید.

چگونه در آزمون تیزهوشان پذیرفته شویم؟

روش های زیادی برای قبولی در آزمون تیزهوشان وجود دارد. دانش آموزان عزیزی که علاقه مند به قبولی در آزمون تیزهوشان هستند، دو مورد را می بایست رعایت کنند.

اولین شرط قبولی در آزمون تیزهوشان تلاش و پشتکار بالا است. هر چه تلاش بیشتری برای یادگیری خود انجام دهید، قطعا شانس بیشتری هم برای قبولی خواهید داشت.

در کنار همه  این ها باید بدانید که هرچقدر هم که تلاش زیادی داشته باشید اما برنامه ریزی صحیح و آموزش درستی نداشته باشید، احتمالا شانس خود را برای قبولی از دست خواهید داد. با آزمون های ازمایشی تیزهوشان میتوانید رتبه خود را محک بزنید.

مجموعه اف ریاضی سالهاست که با تمرکز بر آزمون های تیزهوشان، آموزش های تخصصی مفیدی را برای دانش آموزان متقاضی دارد. همچنین به شما کمک میکند تا یک برنامه ریزی ویژه براساس نیازهای خود برای قبولی در مدارس سمپاد داشته باشید.

مدارس تیزهوشان بهتر هستند یا مدارس عادی؟

یکی از سوالاتی که ذهن دانش آموزان و والدین را به خود مشغول می­کند این است که مدارس تیزهوشان بهتر هستند یا مدارس عادی؟ فرزندمان را در مدارس تیزهوشان ثبت نام کنیم یا مدارس عادی؟ یا خود دانش آموزان می­پرسند کدام مدرسه را برای ادامه تحصیل انتخاب کنیم؟ این یک پرسش مهم و اساسی است. اما نمی­توان پاسخ سریع و یک کلمه­ای به این سوال داد. علت آن هم این است که چه مدارس تیزهوشان و چه مدارس عادی مزایا و معایب مختص خودشان را دارند و نمی­توان یکی را به­طور مطلق بر دیگری ارجح دانست. از همه مهم­تر اینکه انتخاب مدرسه برای دانش آموز بسیار به شرایط و خصوصیات فردی او بستگی دارد. علایق، استعدادها، اهداف، هوش، شرایط مالی، میزان تاب آوری استرس و… همگی در این انتخاب موثر هستند. بنابراین نمی­توان یک نسخه را برای همه تجویز کرد. والدین و دانش آموزان باید با توجه به مقتضیات شرایط فردی خودشان، تصمیم گیری کنند. پیشنهاد می­شود که در این انتخاب از مشاور تحصیلی نیز کمک بگیرند.

 

سخن آخر

در این مقاله از اف ریاضی هرآنچه مربوط به تیزهوشان بود مانند اینکه منظور از سمپاد چیست، سمپاد یعنی چه و سمپاد چیه، مدارس سمپاد چیه، مخفف سمپاد و… صحبت کردیم. امیدواریم که مطالب مفید بوده باشند و جواب همه سوالات خود درباره مدارس تیزهوشان را گرفته باشید و اگر هدفتان قبولی در آزمون تیزهوشان است به خوبی با مسیر آن آشنا شده باشید. به یاد داشته باشید که برای قبول شدن در آزمون تیزهوشان و درس خواندن در مدارس تیزهوشان و بهره­مندی از مزایای ذکر شده آن­ها باید به خوبی درس بخوانید و تلاش کنید. همچنین داشتن اساتید خوب و حرفه­ای یکی دیگر از عوامل موثر در این آزمون است که اف ریاضی امکان بهره­مندی از بهترین اساتید این حوزه را برای شما فراهم کرده است. در صورت داشتن هرگونه سوال در این زمینه می­توانید با مشاوران مجرب اف ریاضی در ارتباط باشید.

 

 

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ثبت نام
دوره سالانه تیزهوشان ۱۴۰۳
شروع شد!!!

دوره یکساله
اف ریاضی

تیزهوشانی شو!