اطلاعیه‌ها:

اف ریاضی

روش های اثبات شده برای افزایش یادگیری دروس تیزهوشان

افزایش یادگیری دروس تیزهوشان

یادگیری از ابتدای خلقت تا به امروز برای انسان‌ها بسیار مهم بوده و هر انسانی باید بتواند موضوعات و مطالب مختلفی را یاد بگیرید. یادگیری برای افراد کم سن (کودک و نوجوان) اهمیت بسیاری دارد و همچنین اهمیت افزایش یادگیری دروس برای دانش آموزان بیشتر هم می‌شود. ضریب هوشی افراد متفاوت است و به همین روش‌های یادگیری آنها نیز متفاوت است. دانش آموزان تیزهوش یا باهوش نسبت به دیگر دانش آموز مسیر تفاوتی را برای یادگیری طی می‌کنند و به همین دلیل در این مقاله قصد داریم راهکارهای اثبات شده برای افزایش یادگیری دروس تیزهوشان , روش های مشاوره تحصیلی تیزهوشان را بیان کنیم تا با انرژی بالا و انگیزه دروس را یاد بگیرند.

بهبود یادگیری درس ها

تاثیر دیدگاه، شخصیت و روحیه در یادگیری

نکته بسیار مهمی که قبل از بررسی راهکارهای اثبات شده برای افزایش یادگیری دروس تیزهوشان، باید مورد توجه قرار گیرد، تفکر و دیدگاه دانش آموز است. دانش آموزان تیز هوش به دلیل هوش بالا و سرعت بالای یادگیری با دیگر دانش آموزان تفاوت دارند. این امر می‌تواند باعث افزایش انتظار اطرافیان شود و به آنها استرس وارد کند. اضطراب و استرس حتی پنهان عاملی بسیار مهم و مانع اصلی یادگیری است. میتوانید مقاله مربوط به مدیریت استرس دانش اموزان مطالعه بفرمایید.

از طرف دیگر برخی از افراد باهوش به دلیل یادگیری سریع در بیشتر مباحث، صبر و پشتکار لازم برای یادگیری مطالب سخت را ندارند و خیلی زود ناامید می‌شوند. این امر هم دومین عامل اصلی مخرب در یادگیری این دانش آموزان است. بنابراین اگر با چنین مشکلاتی مواجه هستید در ابتدای امر در جهت اصلاح و درمان آنها اقدام کنید. تکرار و تمرین کلید اصلی موفقیت است.

نکته دیگری که لازم است به آن توجه شود، روش یادگیری است. افزایش یادگیری دروس برای افراد متفاوت است و لزوما روشی که شما با آن مطالب را یادمی‌گیرید برای فرزندتان مناسب نیست. استفاده از روش‌های خاص یادگیری و تدریس مفهوم محور برای دانش آموزان تیز هوش اهمیت بالایی دارد. این دانش آموزان تمایلی به حفظ کردن بدون درک کردن مطالب ندارند و دوست دارند علت امر را متوجه شوند. به همین دلیل لازم است از افزایش یادگیری دروس , روش‌های درس  مناسب آموزشی استفاده شود. همچنین بهتر است هر فرد روش یادگیری خود را بشناسد. این امر نیاز به آزمون و خطا و امتحان کردن دارد.

 

افراد تیزهوش باید مهارت‌های مختلفی را یاد بگیرند و بتوانند ذهن خود را مدیریت کنند. تسلط بر مهارت‌های یادگیری موثر، از جمله خودنظم دهی و مدیریت زمان می‌تواند به این افراد در افزایش یادگیری دروس کمک بسیاری کند. به این منظور شما باید برای هر فعالیت زمان مشخصی را در نظر بگیرید و بیش از حد غرق در کاری نشوید. مدیریت زمان به شما این امکان را می‌دهد تا انرژی خود را برای تمام کارهای لازم و روزانه خود تقسیم کنید.

 

راهکارهای مناسب و اثبات شده برای افزایش یادگیری دروس آموزش تیزهوشان

در ادامه به معرفی راهکارهای اثبات شده برای افزایش یادگیری دروس  تیزهوشان می‌پردازیم. شما می‌توانید از یک یا چند راهکار متناسب با نوع شخصیت و روش یادگیری خود استفاده کنید. همچنین به یاد داشته باشید که هر درس روش خاص خود را دارد اما می‌توانید هر تکنیک را برای تمام دروس استفاده کنید. تنها لازم است آنها را با هم هماهنگ کنید.

مشاوره تحصیلی

مشاوره تحصیلی یک فرایند است که در آن، فرد با یک مشاور تحصیلی به منظور راهنمایی در انتخاب رشته تحصیلی، دانشگاه و مسیر حرفه‌ای خود در آینده، مشورت می‌کند. مشاوران تحصیلی با بررسی علاقه‌ها ، استعداد ها، مهارت‌ ها و نقاط قوت و ضعف فرد، به او کمک می‌کنند تا بهترین تصمیم‌ را درباره تحصیلات خود بگیرد.

تکرار فعال

کلید اصلی یادگیری تکرار است. تکرار فعال به معنی تکرار زیاد یا over learning است. در این روش شما باید مطالب دروس را تکرار کنید. تکرار در فواصل زمانی مشخص شده ای‌ انجام می‌شود. مقالات بسیاری پیرامون تکرار فعال یا اثر بخشی آن در حفظ مطالب نوشته شده است. با این کار مطالب در ذهن شما ثبت می‌شود. در ابتدا در حافظه کوتاه مدت قرار می‌گیرد و بعد با تکرار بیشتر به حافظه بلند مدت می‌رود. بعد از آنکه مطالب در حافظه بلند مدت جای گرفت احتمال فراموش کردن آن بسیار کم است. البته باز هم نیاز است در فواصل زمانی طولانی مطالب مرور شوند.

انتخاب روش یادگیری مناسب هر درس

هر فرد برای یادگیری مطالب روش خود را دارد. برخی باید درس را بخوانند و آن را به فرد دیگری حتی فردی خیالی یاد دهند. برخی با ایجاد تصویر سازی ذهنی مطالب را به ذهن می‌سپارند. تنوع در روش‌های افزایش یادگیری دروس براساس نوع محتوا و نقاط قوت هر درس انتخاب می‌شود. اگر در درسی قوی هستید یعنی راه مطالعه آن را یاد گرفته‌اید. اگر در درسی ضعیف هستید می‌توانید از دوستانی که در آن درس قوی هستند و معلمان خود کمک بگیرید و از روش‌های افزایش یادگیری دروس پیشنهادی آنها استفاده کنید.

یادگیری دروس

آموزش آنلاین و استفاده از تکنولوژی

استفاده از تکنولوژی‌های نوین و آموزش آنلاین در تقویت تمرکز و تسلط بر مطالب اثر گذار است. دانش آموزان تیزهوش می‌توانند برای درک بهتر مطالب درسی دوره‌های آموزشی آنلاین را تهیه و مشاهده کنند. به این صورت بدون صرف وقت زیاد و با تمرکز بالا مطالب را یاد میگیرند.

تمرین و ترکیب مطالب

در راهکارهای اثبات شده برای بهبود یادگیری تیزهوشان به یادگیری مفهومی توجه بسیاری شده است. دانش آموز اگر مفهوم موضوعی را درک کند به راحتی می‌تواند به تمامی سوالات درس پاسخ دهد. یادگیری مفهومی گام اول است و بعد از آن لازم است مطالب بخش‌های مختلف را با هم ارتباط داد. ترکیب مطالب بازخوانی شده با تمرین‌ها و فعالیت‌های تعاملی بهترین راه برای درک ارتباط بین مطالب و فصول مختلف کتاب درسی و افزایش یادگیری دروس است.

بیشتر بخوانید: الگوهای عددی ریاضی ششم

تعامل فعال و پویایی در کلاس درس

تعامل فعال با معلمان و استفاده از منابع آموزشی تخصصی یکی دیگر از راهکارهای اثبات شده برای بهبود یادگیری تیزهوشان و افزایش یادگیری دروس است. دانش آموز باید در کلاس درس با معلم در ارتباط باشد. در هنگام آموزش در ذهن دانش آموز سوالاتی طرح می‌شود و باید آنها را از معلم بپرسد. همچنین باید بتواند به سوالات معلم پاسخ دهد. از طرف دیگر معلم باید روش آموزشی را انتخاب کند که در آن دانش آموز هم نقش داشته باشد. در نظر داشته باشید بهره گیری از آموزشگاه های برتر تیزهوشان نقشه راه را برای شما روشن میکنند.

افزایش یادگیری دروس تیزهوشان

داشتن مهارت حل مسئله به جای پاک کردن مسئله

یکی از مهارت‌های بسیار مهمی که هر فردی به خصوص افراد تیزهوش باید آن را یاد بگیرند، توانایی حل مسئله است. دانش آموزان در دروس خود و بعد از آن در زندگی با مسائل مختلفی روبرو می‌شوند و باید بتوانند به جای فرار از آنها راه حلی مناسبی را پیدا کنند. تسلط بر استراتژی‌های حل مسائل و مهارت‌های تفکر نقادانه اهمیت بسیار زیادی دارد و لازم است افراد برای یادگیری و تسلط پیدا کردن روی آنها تلاش کنند.

به این منظور نقاط ضعف خود را در هر درس مشخص کنید. علت ضعف را پیدا کنید و راه حلی برای آن پیدا کنید. شاید لازم باشد کمی خلاقانه‌تر عمل کنید و از تجسم و تصویر سازی برای یادگیری بهتر استفاده کنید. گاهی کشیدن شکل و رمز گذاری چاره کار می‌شود.

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ثبت نام
دوره سالانه تیزهوشان ۱۴۰۳
شروع شد!!!

دوره یکساله
اف ریاضی

تیزهوشانی شو!