اطلاعیه‌ها:

اف ریاضی

چه خوراکی هایی برای تقویت حافظه مفید هستند؟

خوراکی های مفید برای تقویت حافظه

حافظه یکی از مهم­ترین عناصر ذهن انسان است و بدون وجود آن زندگی باکیفیت ناممکن است. این بخش مهم که حاصل ارتباطات پیچیده و عمیق در مغز است، قابلیت پرورش را دارد. افراد می­توانند با جای دادن عادات خوب در سبک زندگی، به بهبود عملکرد حافظه خود کمک شایانی کنند.

درواقع عادات مربوط به خواب، عادات ورزشی، عادات غذایی و… در این زمینه موثرند. ما در این مقاله از آموزشگاه تیزهوشان  اف ریاضی قصد داریم ببینیم چه خوراکی هایی برای تقویت حافظه مفید هستند تا شما مصرف آنها را به عادات غذایی خود تبدیل کنید و حافظه خود را بهبود ببخشید.

 

خوراکی های مفید برای تقویت حافظه

 

حافظه چیست؟

حافظه بخش مهمی از ذهن است که وظیفه به خاطر سپردن و طبقه بندی و یادآوری اطلاعات را بر عهده دارد. زمینه تمام این فعالیت ها تشکیل ارتباطات قوی در مغز می­باشد. درواقع حافظه اطلاعات را کسب می­کند، از آن­ها به صورت کوتاه مدت و بلند مدت نگهداری و محافظت می­کند و به هنگام نیاز، اطلاعات را به خاطر فرد می­آورد.

حافظه به ما قدرت درک و حل مسائل، استدلال، قضاوت، تصمیم گیری و حتی فکر کردن می­دهد. حافظه یکی از مهم­ترین مفاهیمی است که اندیشمندان بسیار به آن پرداخته اند و خصوصا مورد بحث و بررسی علوم شناختی و علوم اعصاب بوده است. درواقع حافظه نوعی توانایی مغز است و بهبود هرچه بیشتر در عملکرد حافظه، مطلوب بسیاری از افراد بوده و برای بهبود آن تلاش می­کنند.

 

راه های تقویت حافظه

اول از همه می­خواهیم به این نکته اشاره کنیم که تقویت حافظه ممکن است! برخی به اشتباه فکر می­کنند حافظه صرفا یک امر ذاتی و استعدادی است که بعضی­ها از بدو تولد آن را دارا هستند و خود فرد نقشی در تقویت یا تضعیف آن ندارد. بخشی از این سخن درست است. همه ما در زندگی با کسانی مواجه بوده­ایم که ادعا داشته ­اند حفظی جات­شان خوب است و در مقابل کسانی را دیده­ ایم که ادعای عکس دارند.

بهترین و البته علمی ­ترین دیدگاه به حافظه این است که بخش کمی از آن، استعداد فرد و بخش زیاد آن حاصل تلاش های مستمر خود اوست. بنابراین در تعریف استعداد از نظر علمی و تایید شده کل حافظه ذاتی و انتسابی نیست.  راه­های تقویت حافظه متعدد و متنوع هستند که ما قبلا در مجلات اف ریاضی به معرفی آن­ها پرداخته­ایم.

بدیهی است که تقویت حافظه، مستلزم رعایت جوانب مختلفی در زندگی است. از عوامل مهمی که در تقویت حافظه نقش بسزایی دارد و به آن کمک می­کند، یادگیری فعال است که آن را نیز در یکی از مقالات اف ریاضی شرح داده­ایم. اگر برایتان سوال است که یادگیری فعال چیست و چگونه می­توان آن را افزایش داد، از طریق لینک مشخص شده بیشتر درباره آن بخوانید.

 

آیا تقویت حافظه با تغذیه امکان پذیر است

 

آیا تقویت حافظه با تغذیه امکان پذیر است؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم بله. شاید با شنیدن لفظ تقویت حافظه، فقط تمرینات ذهنی مثل خواندن و حفظ کردن به ذهن برسد. اما واقعیت آن است که عوامل سازنده سبک زندگی افراد مثل خواب، ورزش، تغذیه و… نیز بر عملکرد مغز و به طور خاص حافظه تاثیر دارند. درواقع فرد بوسیله سبک زندگی­اش، می­تواند باعث پیشرفت یا پسرفت کارکرد حافظه خود شود. یکی از مهم­ترین قسمت­های زندگی روزمره هر انسان خوراک اوست؛ اینکه از چه موادی تغذیه و از چه موادی پرهیز می­کند.

خوشبختانه یا متاسفانه تغذیه تاثیر مستقیمی بر ذهن و حافظه دارد. این حقیقت، وابسته به عادات غذایی شما می­تواند تلخ یا شیرین باشد. پس اگر می­خواهید از این موقعیت به نفع حافظه ­تان استفاده و فراموشی را از خود دور کنید، در ادامه با ما همراه باشید. در این مقاله از اف ریاضی میخواهیم به معرفی خوراکی­هایی بپردازیم که برای تقویت حافظه مناسب هستند و شما با خوردن آن­ها می­توانید حافظه خود را بهبود ببخشید.

خوراکی هایی برای تقویت حافظه:

شکلات تلخ

با یک خوراکی محبوب و دوست داشتنی شروع می­کنیم. شکلات اما از نوع تلخ آن. شکلات تلخ بواسطه کافئین و آنتی اکسیدان­هایی که دارد، تاثیر بسزایی بر عملکرد حافظه و بهبود آن می­گذارد. شکلات تلخ نه تنها برای حافظه مفید است بلکه سبب بهبود تمرکز نیز می­شود. همچنین یکی از جذابیت­های دیگر شکلات تلخ، کنترل سنتز مواد شیمیایی دخیل در خلق و خو است که به بهتر شدن حس و حال فرد کمک می­کند. دقت داشته باشید که اگر خواهان تاثیرگذاری این ماده خوراکی خوشمزه هستید، شکلات تلخ بالای 70 درصد تهیه کنید. البته حین مصرف مراقب سلامت دندان­های خود باشید.

تخم مرغ

شاید ذکر این ماده غذایی بعد از خوراکی خوشمزه­ای چون شکلات تلخ چندان منطقی نباشد، اما نقش بسیار قوی تخم مرغ در بهبود عملکرد حافظه، ما را مجاب کرد که دومین خوراکی را به آن اختصاص دهیم. تخم مرغ حاوی مقادیر زیادی از ویتامین­های گروه B است. این ویتامین کوچک شدن مغز و زوال آن را به تاخیر می­اندازد و حافظه را سر پا نگه می­دارد. تخم مرغ علاوه بر ویتامین B حاوی ماده­ای به نام کولین است که در زرده تخم مرغ وجود دارد و نقش بسزایی در بهبود عملکرد حافظه ایفا می­کند.

 

خوراکی هایی برای تقویت حافظه

 

ماهی

ماهی ها منبع خوبی از امگا3 هستند. حدود 60 درصد مغز انسان از چربی تشکیل شده است. نصف این چربی از اسیدهای چرب امگا3 می­باشد. این ماده بسیار در ساخت مغز و سلول­های عصبی نقش دارد. بنابراین مصرف ماهی می­تواند روند این فرایند را بهبود ببخشد. مخصوصا ماهی­های چربی مثل سالمون، قزل آلا، ساردین و شاه ماهی. بنابراین حتما ماهی را در برنامه غذایی خود بگنجانید.

دانه­ ها و مغزها

یکی از مهم­ترین و بهترین مواد غذایی مناسب برای تقویت حافظه و تمرکز، تخمه­ها هستند. نمونه­هایی از آجیل­های سالم عبارتند از: گردو، بادام زمینی و هندی، فندق، دانه های آفتابگردان، دانه کتان و… مغزها حاوی پروتئین، مواد معدنی، ویتامین E، ویتامین B، فولیک اسید و آمینواسیدهای ضروری هستند. تمامی این مواد خوراکی برای مغز مفید هستند و کمبود آن­ها باعث بیماری­هایی همچون آلزایمر می­شود.

کلم بروکلی

نقش سبزیجات در سلامت کلی انسان­ها قابل انکار نیست. سبزیجات علاوه بر تمام خاصیت­هایی که دارند، به بهبود حافظه نیز کمک می­کنند. در بین انواع مختلف سبزیجات کلم ها بسیار مفید هستند. بین خود کلم ها هم بروکلی بسیار مفید است. بروکلی دارای پتاسیمی است که به متعادل سازی سیستم عصبی ذهن کمک می­کند.

بروکلی حتی می­تواند به ذهن کمک کند تا در صورت آسیب دیدگی توان بازسازی و تقویت خودش را داشته باشد. کلم بروکلی حاوی کلسیم، ویتامین C، ویتامین B، بتاکاروتن، فیبر، آهن و ویتامین K می­باشد. این مواد مغذی به گردش متعادل خون و همچنین به سیستم عصبی ذهن کمک می­کنند. بنابراین استفاده از بروکلی را در سبزیجات مصرفی خود از دست ندهید.

 

غذای مناسب تغویت حافظه

 

غلات

یکی از بهترین تغذیه ها برای تقویت حافظه، غلات است. غلات کامل و سبوس دار دارای ویتامین E است که به بهبود حافظه کمک می­کند. غلات سبوس دار و مغذی مانند: بلغور گندم، جو، برنج قهوه ای و… این غلات کربوهیدرات­های سالمی هستند که هضم ساده­ای دارند و راحت به گلوکز تبدیل می­شوند. سوخت اصلی مغز نیز از گلوکز تامین می­شود. بنابراین غلات سبوس دار جزو خوراکی­های بسیار مفید برای مغز هستند.

سویا

دانه روغنی سویا دارای ارزش غذایی فراوانی است و بواسطه پروتئین و لسیتینی که دارد بسیار ارزشمند است. دانه سویا علاوه بر خواص متعددی که دارد، باعث تقویت حافظه و افزایش تمرکز نیز می­شود. یکی از مواد موجود در سویا که در تقویت حافظه نقش دارد، فیتواستروژن است. اگر می­خواهید یک خوراکی سالم و در عین حال خوشمزه را جایگزین تنقلات مضر صنعتی کنید، سویا بهترین گزینه است.

قهوه

همانطور که می­دانید قهوه دارای کافئین است. کافئین موجود در قهوه باعث افزایش ترشح ماده­ای به نام دوپامین در مغز می­شود. دوپامین نقش انتقال دهنده عصبی را در مغز ایفا می­کند و از این طریق سهم چشمگیری در تقویت حافظه و افزایش تمرکز  دارد. درواقع کاهش دوپامین تمرکز ذهن را بر هم می­زند و خستگی فرد را تشدید می­ کند.

چای سبز

اگر قهوه دوست ندارید، به آن حساسیت دارید و یا طرفدار مواد خوراکی سنتی هستید چای سبز انتخاب بهتری برای شماست. چای سبز دارای ماده­ای به نام تیانین است. تیانین اسید آمینه­ای است که فعالیت انتقال دهنده­های عصبی را افزایش می­دهد. چای سبز از این طریق هشیاری، حافظه و تمرکز را در مغز بهبود می­بخشد و خطر ابتلا به آلزایمر و پارکینسون را کاهش می­دهد.

 

خوراکی هایی برای تقویت حافظه

 

گوجه فرنگی

گوجه فرنگی حاوی مقادیر زیادی پتاسیم، مواد آنتی اکسیدان، ویتامین آ و ث است که همه برای بهبود فعالیت­های مغز مفید هستند. گوجه فرنگی یک جایگزین بسیار مناسب برای کربوهیدرات هاست. بنابراین اگر اهل رژیم­های غذایی کم کربوهیدرات هستید، گوجه فرنگی را در برنامه رژیم خود بگنجانید.

پرتقال

شاید دیدن اسم یک میوه آن هم پرتقال در بین خوراکی­های تقویت حافظه عجیب بنظر برسد، اما درواقع پرتقال بواسطه ویتامین C بالایی که دارد یک آنتی اکسیدان قوی است که از سلول­های مغز دربرابر آسیب­ها و اختلالات محافظت می­کند. همچنین اگر بخاطر مطالعات فشرده، حالاتی مانند افسردگی و اضطراب را تجربه می­کنید، پرتقال یک میوه خوشمزه و در دسترس است که هم از حافظه شما محافظت می­کند و هم حس و حالتان را بهتر می­نماید.

روغن زیتون

روغن زیتون علاوه بر آنتی اکسیدان­هایی که دارد و سبب بهبود و تقویت حافظه می­شود، تخریب های اکسیداتیوی مغز را رقم می­زند و اینگونه از فراموشی جلوگیری کرده و باعث تقویت حافظه می­شود.

کلام آخر

غذا و به طور کلی فعل خوردن، هم یک نیاز محسوب می­شود و هم با لذت همراه است. پس چه بهتر که فرد از سنین کم روی بدنش سرمایه گذاری کرده و نیاز و لذت خوردن را در مسیر سلامت جسم و ذهن هدایت کند. فرد اینگونه در سنین میانسالی با جسمی سالم و ذهن و حافظه­ای پویا، سود این سرمایه گذاری را به وضوح می­بیند و از آن استفاده می­کند. در این مقاله از اف ریاضی چند خوراکی خوشمزه و مناسب برای تقویت حافظه را معرفی کردیم تا از خواص آنها به نفع حافظه­ خود بهره ببرید.

امیدواریم که مطالب مفید واقع شده باشند. درصورت داشتن هرگونه ابهام و سوال می­توانید از مشاوره رایگان تیزهوشان اف ریاضی استفاده کنید. مشاوران مجرب ما درکنار شما هستند.

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ثبت نام
دوره سالانه تیزهوشان ۱۴۰۳
شروع شد!!!

دوره یکساله
اف ریاضی

تیزهوشانی شو!