اطلاعیه‌ها:

اف ریاضی

راه های تقویت حافظه در مطالعه برای آزمون تیزهوشان

راه های تقویت حافظه در مطالعه

راه های تقویت حافظه

یکی از فاکتورهای اصلی برای مطالعه هر درس که تا حد زیادی بر موفقیت تحصیلی دانش آموزان مؤثر است، حافظه ی قدرتمند می باشد. چه در حال مطالعه درسی مثل علوم تجربی باشید و چه در حال مطالعه درسی مانند ریاضی، با این حال مطالبی وجود دارند که نیاز به حفظ کردن آن ها دارید.

با توجه به این موضوع، تصمیم گرفتیم تا در این مطلب به راه های تقویت حافظه در مطالعه بپردازیم. بسیاری از مشاوران و صاحب نظران در حوزه آموزش، تا به حال روش های تقویت حافظه فراوانی را معرفی کرده اند. هر کدام از این روش ها از اصولی خاص پیروی می کنند و میزان تاثیرگذاری متفاوتی نیز دارند. در ادامه بهترین و تاثیرگذارترین راه های تقویت حافظه در مطالعه را مورد بررسی قرار خواهیم داد. تا انتها با آموزشگاه تیزهوشان اف ریاضی همراه باشید.

 

راه های تقویت حافظه

 

میزان تاثیر حافظه بر کیفیت مطالعه چقدر است؟

شاید یکی از سوالاتی که ذهن شما را به خود مشغول کرده است، این باشد که «حافظه چه مقدار بر روی کیفیت مطالعه تاثیر می گذارد؟».

به طور کلی می توان گفت که ۳۰ درصد از یادگیری مرتبط با حافظه می باشد. شما مطالبی را به ذهن می سپارید و سپس با استفاده از قدرت تحلیل خود آن ها را مورد بررسی قرار می دهید.

این قانون برای مطالعه قبولی آزمون تیزهوشان نیز برقرار است. حفظ کردن مطالب مورد نیاز ۳۰ درصد فرآیند یادگیری را تشکیل می دهد که می توان گفت درصد بالایی است.

 

بهترین راه های تقویت حافظه در مطالعه

بعد از این که با اهمیت حافظه در فرآیند یادگیری آشنا شدید، بهتر است تا به راه های تقویت حافظه در مطالعه بپردازیم. همانطور که گفته شد تا کنون راه های زیادی برای این موضوع پیشنهاد شده است؛ اما اصول اجرا و میزان تاثیرگذاری آن ها متفاوت می باشد. در این بخش به بهترین راه های تقویت حافظه در مطالعه در آموزشگاه تیزهوشان اف ریاضی خواهیم پرداخت.

 

ترسیم نقشه کلی:

سعی کنید پس از مطالعه مطالب یک نقشه کلی از آن ها ترسیم کنید. این نقشه باید شامل دسته بندی مطالب، نکات مهم و تیترهای کلیدی مبحث باشد. این کار سبب می شود تا ذهن شما مرتب شده و یادآوری مطالب به مراتب آسان تر باشد.

 

یاد دادن مبحث به دیگران:

این مورد نه تنها یکی از راه های تقویت حافظه در مطالعه است، بلکه به طور کلی یادگیری شما را تحت تاثیر قرار خواهد داد. دانشمند بزرگ آلبرت انیشتن جمله ای معروف دارد که می گوید: «هرگاه توانستید موضوعی را به مادر بزرگ خود یاد دهید، آنگاه می توانید مدعی باشید که آن مبحث را به خوبی یاد گرفته اید». اساس این روش نیز به همین صورت است. شما با یاد دادن مطالب به فردی دیگر، کمک شایانی در راستای به خاطر سپردن و یادگیری به خود خواهید کرد.

 

تغدیه مناسب

خوراکی‌ها و تغذیه مناسب می‌توانند نقش مهمی در تقویت حافظه ایفا کنند. برخی از خوراکی‌هایی که به عنوان مفید برای تقویت حافظه شناخته می‌شوند، شامل موارد زیر می‌شوند:

  1. ماهی چرب: ماهی‌های چرب مانند ماهی سردابی (مانند ماهی سالمون و ماهی ماکرل) حاوی اسیدهای چرب امگا-۳ هستند که برای سلامتی مغز و حافظه مفیدند.
  2. میوه‌ها و سبزیجات: آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین‌های موجود در میوه‌ها و سبزیجات می‌توانند به بهبود حافظه کمک کنند. به خصوص، میوه‌هایی مانند توت، خرما و انگور به دلیل حاوی آنتوسیانین و پلی‌فنل‌ها مفید هستند.
  3. میان وعده‌های سالم: مصرف میان وعده‌هایی شامل میوه‌ها، میوه‌خشک، یا میوه‌های خنک کننده می‌تواند انرژی مغز را حفظ کرده و حافظه را تقویت کند.
  4. مغزهای محتوا: غذاهایی که حاوی مواد مغزی مانند فسفر، ویتامین B و اسیدهای آمینه هستند، می‌توانند به بهبود عملکرد مغز و حافظه کمک کنند. مثالهایی از این غذاها شامل گردو، بادام و سبوس گندم می‌شوند.

توجه داشته باشید که تغذیه متنوع و ترکیب صحیح مواد غذایی مهمتر از مصرف تنها یک نوع غذا است. همچنین، فعالیت بدنی، خواب کافی، و کاهش استرس نیز نقش مهمی در حفظ حافظه دارند.

 

استفاده از اشکال و نمودارها:

یکی دیگر از راه های تقویت حافظه در مطالعه، استفاده از اشکال و نمودارها می باشد. به خصوص در اگر مبحثی را مطالعه می کنید که به مقایسه ی چند مورد با هم پرداخته است، ترسیم یک نمودار می تواند تاثیر زیادی بر روی یادگیری داشته باشد.

همچنین مطالعه دروسی مانند علوم تجربی با استفاده از شکل های آموزشی مختلف، به شدت روند یادگیری و درک مطالب را سریعتر می کند.

 

بهترین راه های تقویت حافظه در مطالعه

 

استفاده از فلش کارت:

یکی از ابزارهای آموزشی که به تقویت حافظه و فرآیند به خاطر سپاری شما کمک زیادی می کند، فلش کارت است. می توانید برای هر کدام از دروسی که قصد دارید فلش کارت هایی کاربردی درست کنید.

 

خلاصه نویسی

اصول خلاصه نویسی به روش نموداری را باید به جرات یکی از بهترین روش های  موثر و درست یادگیری نامید؛ روشی که همواره با قدرت نشان داده است می تواند کمک کند هرکسی که به دنبال موفقیت و یادگیری عمیق است خلاصه نویسی نموداری بهترین گزینه پیش روی او می تواند باشد.

 

فعالیت بدنی:

از دیگر راه های تقویت حافظه در مطالعه، انجام فعالیت بدنی است. تحقیقات دانشمندان نشان می دهد که دانش آموزانی که فعالیت بدنی بالاتری نسبت به بقیه دارند، از حافظه ی بهتری نیز برخوردار هستند و مطالب را بسیار راحت تر از باقی دانش آموزان به خاطر می سپارند.

سعی کنید تا یک برنامه منظم برای ورزش و فعالیت بدنی داشته باشید. ورزش کردن طبق یک برنامه مشخص نه تنها حافظه ی شما را تقویت می کند، بلکه باعث سلامت جسمانی شما نیز می شود.

 

مرور مستمر:

یکی از نکاتی که همواره باید در فرایند حفظ کردن یک مطلب رعایت کنید، مرور کردن می باشد. برای این که بتوانید یک موضوع را به صورت دائمی حفظ کنید نیاز است تا پس از مطالعه، طی چند مرحله آن را مرور کنید تا به خوبی در ذهن شما جا بگیرد.

روند مرور به این صورت است که باید ۲۴، ۴۸ و ۷۲ ساعت پس از مطالعه مباحث را مرور کنید. بعد از این سه مرحله، یک هفته پس از مطالعه نیز مباحث را مرور کرده تا به خوبی در ذهن شما جای بگیرند.

 

بهره گیری از مشاوره تحصیلی تیزهوشان

 

بهره گیری از مشاوره تحصیلی تیزهوشان:

یکی از موضوعاتی که همواره تاکید بسیاری بر روی آن داریم، استفاده از مشاوره تحصیلی تیزهوشان است. با توجه به این که رقابت بالایی در آزمون تیزهوشان وجود دارد و ظرفیت پذیرش مدارس بسیار کم می باشد، نیاز است تا برای قبولی در این آزمون از یک برنامه مطالعاتی دقیق و تخصصی بهره بگیرید.

به غیر از ارائه برنامه مطالعاتی یکی دیگر از وظایفی که مشاور تحصیلی بر عهده می گیرد، آموزش تکنیک های مختلف برای افزایش کیفیت یادگیری است. مشاوران تحصیلی مباحثی همچون راه های تقویت حافظه در مطالعه، روش های کاهش استرس، تکنیک های تست زنی و… را به شما آموزش خواهند داد تا بتوانید با خیالی راحت در آزمون تیزهوشان شرکت کرده و بهترین نتیجه ی ممکن را دریافت کنید.

 

سخن آخر

در این مطلب سعی کردیم تا به معرفی راه های تقویت حافظه در مطالعه بپردازیم. امیدواریم نکاتی که گفته شد، مفید واقع شده باشند و بتوانید با استفاده از آن ها به سریع ترین شیوه ی ممکن مطالبی که نیاز دارید را به ذهن بسپارید. در صورت وجود هر گونه ابهام در این زمینه می توانید با مشاوران مجرب اف ریاضی در ارتباط باشید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ثبت نام
دوره سالانه تیزهوشان ۱۴۰۳
شروع شد!!!

دوره یکساله
اف ریاضی

تیزهوشانی شو!