اطلاعیه‌ها:

اف ریاضی

یادگیری فعال در کلاس آنلاین

یادگیری فعال چیست

یادگیری فعال

یکی از پدیده‌های آموزشی که در سه سال اخیر بسیار به آن توجه شده است و پیشرفت قابل توجهی داشته، کلاس‌های آنلاین می‌باشد. شایع شدن ویروس کرونا و شروع قرنطینه باعث شد که سیستم آموزشی تحولی بزرگ را تجربه کند و توجه به روش‌های مدرن افزایش یابد؛ اما همچنان مقوله‌هایی مانند یادگیری فعال در کلاس آنلاین و یا میزان بازدهی این کلاس‌ها مورد بحث قرار می‌گیرد.

با توجه به این که همواره باید تلاش کنیم تا بیشترین بازدهی را در بحث آموزش داشته باشیم، تصمیم گرفتیم تا در این مطلب از اف ریاضی به یادگیری فعال در کلاس آنلاین بپردازیم و این مبحث را بیشتر مورد بررسی قرار دهیم. اگر شما نیز قصد شرکت در کلاس آنلاین را دارید در ادامه مطلب با ما همراه باشید. برای اطلاعات بیشتر در مورد تفاوت کلاس های آفلاین و و کلاس های آنلاین مقاله مربوط را مطالعه کنید.

یادگیری فعال چیست

یادگیری فعال چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

یادگیری روش‌های متفاوتی دارد. یکی از این روش‌ها یادگیری فعال می‌باشد. در واقع این به این معنا است که شما علاوه بر گوش دادن به مطالبی که معلم سر کلاس بیان می‌کند، مستلزم هستید تا فعالیت‌هایی را انجام دهید. تحقیقات نشان داده است که این سبک  بسیار تاثیرگذارتر از یادگیری غیرفعال و روش‌های سنتی تدریس می‌باشد. از ویژگی های یادگیری فعال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

انجام کار گروهی و فردی:

تفاوتی ندارد که یادگیری فعال در کلاس آنلاین را مورد بررسی قرار دهیم یا آن را در یک کلاس حضوری داته باشیم. انجام فعالیت‌های مختلف مرتبط با موضوع درس به صورت فردی و گروهی از فاکتورهای اصلی این مدل یادگیری  می‌باشد.

مشارکت و تحلیل مباحث:

اصلی‌ترین فاکتور در این مدل یادگیری، مشارکت در کلاس درس و تحلیل مباحث می‌باشد. در کلاسی که استراتژی آن بر مبنای یادگیری فعال می‌باشد، دانش آموزان مستلزم هستند تا در پیشبرد کلاس مشارکت کنند و برخی مباحث را به تنهایی مورد بررسی قرار دهند.

ایجاد استقلال فکری:

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های یادگیری فعال ایجاد استقلال فکری برای دانش آموزان است. دانش آموزان به جای این که مطالبی را به صورت دیکته‌وار حفظ کنند و سپس در روزی معین آن‌ها را امتحان دهند، می‌توانند از مطالب برداشت‌های شخصی داشته و در تأمل و نتیجه‌گیری در مورد آن‌ها آزادی عمل داشته باشند.

افزایش تسلط بر مباحث:

از دیگر ویژگی های یادگیری فعال این است که سبب می‌شود که تسلط دانش آموزان بر مباحث افزایش پیدا کند؛ چرا که در سیستم یادگیری فعال شما بلافاصله پس از دریافت مطالب به انجام فعالیتی مرتبط با آن خواهید پرداخت و این عمل سبب می‌شود تا تسلط شما بر روی مباحث به شدت افزایش پیدا کند.

تفاوتی ندارد که در حال بررسی یادگیری فعال در کلاس آنلاین هستید یا یادگیری فعال در کلاس حضوری؛ در هر صورت ویژگی‌های بالا، ویژگی‌های ثابت و اصلی یادگیری فعال می‌باشند. در ادامه به صورت تخصصی‌تر یادگیری فعال در کلاس آنلاین را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

یادگیری فعال چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

یادگیری فعال چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

یکی از سوالاتی که ذهن فعالان حوزه آموزش را به خود مشغول کرده است، این است که آیا یادگیری فعال در کلاس آنلاین امکان پذیر است؟ در پاسخ به این سوال می‌توان گفت بله؛ امروزه با نرم‌افزارهای پیشرفته و بروزی که وجود دارند، امکانات و آپشن‌های زیادی نیز برای کلاس‌های آنلاین فراهم شده است؛ به طوری که بسیاری از افراد برای صرفه جویی در وقت و هزینه، یادگیری در کلاس آنلاین را به یادگیری در کلاس‌ها حضوری ترجیح می‌دهند.

شاید در ابتدا که کلاس‌های آنلاین شروع به کار کرده بودند امکانات زیادی وجود نداشت و همچنین آشنا نبودن مدرسین با ابزارهای برگزاری کلاس آنلاین سبب می‌شد تا یادگیری به صورت غیرفعال بوده و دانش آموزان هیچگونه مشارکتی در فرآیند آموزش نداشته باشند؛ اما امروزه علاوه بر افزایش امکانات پلتفرم‌ها، مدرسان نیز به خوبی می‌توانند یادگیری فعال در کلاس آنلاین را پیاده سازی کنند و دانش آموزان را به بطن فرآیند یادگیری وارد سازند.

آموزش آنلاین تیزهوشان، فرصتی ویژه

اگر میزان کلاس‌های آنلاین کنکور و افرادی که در آن حوزه فعالیت می‌کنند را با میزان کلاس‌های آموزش آنلاین تیزهوشان مقایسه کنید، متوجه خواهید شد که متاسفانه افراد کمتری به آزمون تیزهوشان و اهمیت آن در آینده‌ی تحصیلی دانش آموزان توجه می‌کنند. همین امر باعث شده است تا کلاس‌های آنلاین کمتری برای این آزمون تشکیل شود و دانش آموزان این امکان را نداشته باشند تا از راه دور بتوانند در کلاس‌های اساتید برتر تیزهوشان شرکت کنند.

به دلایل بالا ما در آموزشگاه اف ریاضی تصمیم گرفتیم تا با آموزش آنلاین تیزهوشان، نه تنها این فرصت را به شما بدهیم که با اساتید برتر این حوزه در ارتباط باشید، بلکه در وقت و انرژی شما نیز صرفه جویی به عمل آوریم. شما می‌توانید به راحتی از هر نقطه‌ای از کشور ایران در این کلاس‌ها شرکت کرده و خود را برای آزمون تیزهوشان آماده کنید تا بتوانید نتیجه‌ای که مد نظر دارید را به دست آورید.

یادگیری فعال در آموزش آنلاین تیزهوشان!

همانطور که قبل‌تر نیز گفتیم، یادگیری فعال در کلاس آنلاین یکی از موضوعاتی است که همواره متخصصان حوزه آموزش پیرامون آن بحث می‌کنند. بسیاری از اساتید به دلیل عدم آشنایی با ابزارهای کلاس‌های آنلاین، در پیاده سازی یک آموزش پویا و فعال ناکام هستند و به پیروی از آن، دانش آموزان نیز نمی‌توانند به خوبی مباحث را فراگیرند.

با توجه به این که آزمون تیزهوشان، آزمونی دشوار می‌باشد و رقابت بین دانش آموزان بسیار بالا است، اهمیت آموزش فعال افزایش پیدا می‌کند. اساتید ما در موسسه اف ریاضی به پشتوانه چندین سال تدریس در حوزه تیزهوشان و همچنین تجربه بالا در برگزاری کلاس‌های آنلاین، به خوبی این توانایی را دارند تا یادگیری فعال در کلاس آنلاین را پیاده سازی کرده و دانش آموزان را به بالاترین بازده ممکن برسانند. اگر قصد دارید تا نتیجه‌ی خوبی را کسب کنید، شرکت در کلاس‌های آنلاین اف ریاضی می‌تواند کمک زیادی را به شما کند.

چگونه یادگیرندگان فعال شویم؟

برای تبدیل شدن به یک یادگیرنده فعال، می توانید برخی از تکنیک های یادگیری فعال را به شرح زیر امتحان کنید:

  • نکات اصلی را به زبان خودتان یادداشت کنید
  • مطالبی را که می خوانید خلاصه کنید
  • آنچه را که آموخته‌اید برای شخص دیگری توضیح دهید، به‌عنوان مثال، آموزش همتایان، یا بحث گروهی.
  • در حین مطالعه یا مطالعه، درباره مطالب سؤالات باز بپرسید
  • فلش کارت هایی با سوالات در یک طرف و پاسخ ها در طرف دیگر ایجاد کنید.
  • یک دفتر خاطرات داشته باشید که در آن بازتاب هایی را در مورد آنچه یاد گرفته اید بنویسید.
  • برای ارتباط مفاهیم کلیدی، ایده ها و روابط درون یک موضوع، نقشه های ذهنی بصری ایجاد کنید.
  • پلتفرم‌های آنلاین، شبیه‌سازی‌ها و ابزارهای تعاملی مرتبط با موضوع خود را کاوش کنید.
  • با همکلاسی ها در پروژه های گروهی که نیاز به تحقیق، تجزیه و تحلیل و ارائه یافته ها دارند، همکاری کنید.
  • با پرسیدن سوالات سقراطی مانند «چرا؟» خود را به چالش بکشید تا انتقادی فکر کنید. و چطور؟” برای عمیق تر شدن در مواد.
  • با ایجاد آزمون‌ها، چالش‌ها یا مسابقاتی که به شما انگیزه می‌دهد تا محتوا را با دقت بیشتری بررسی کنید، یادگیری خود را به یک بازی تبدیل کنید.

سخن آخر

در این مطلب سعی کردیم شما را با جوانب مختلف روش یادگیری فعال در کلاس آنلاین آشنا کنیم تا اگر قصد شرکت در کلاس آنلاین تیزهوشان یا سایر کلاس‌های آنلاین را دارید، با آگاهی بیشتری عمل کنید. امیدواریم مطالب گفته شده مفید واقع شده باشند. در صورت وجود هر گونه ابهام در این زمینه می‌توانید با مشاوران مجرب اف ریاضی در ارتباط باشید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ثبت نام
دوره سالانه تیزهوشان ۱۴۰۳
شروع شد!!!

دوره یکساله
اف ریاضی

تیزهوشانی شو!