اطلاعیه‌ها:

اف ریاضی

هدف گذاری قبولی تیزهوشان چیست؟

هدف گذاری قبولی تیزهوشان چیست؟

اگر قصد دارید در آزمون تیزهوشان برای ورود به مدارس استعداد‌های درخشان شرکت کنید، باید هدف گذاری قبولی تیزهوشان کنید. در واقع با هدف گذاری تیزهوشانی قدم بزرگی در مسیر قبولی در این آزمون نهاده‌اید. در این مطلب قصد داریم بیشتر درباره این هدف گذاری قبولی تیزهوشان و نحوه انجام آن سخن بگوییم تا بتوانید به بهترین شکل خود را برای این آزمون آماده کنید.

 

هدف گذاری قبولی تیزهوشان چیست؟

 

برای آزمون تیزهوشان چطور هدف گذاری کنیم| هدف گذاری قبولی تیزهوشان

اگر برای دریافت پاسخ پرسش «برای آزمون تیزهوشان چطور هدف گذاری قبولی تیزهوشان کنیم؟» اینجا هستید، باید بگوییم مطلب درستی برای گرفتن پاسخ این پرسش انتخاب کرده‌اید. برای اینکه بتوانید تراز مناسبی را برای قبولی در آزمون تیزهوشان به دست آورید باید یک هدف گذاری قبولی تیزهوشان درست و اصولی داشته باشید. در واقع اگر به هدف گذاری برای قبولی در تیزهوشان و اهمیت آن پی ببرید و آن را عملی کنید می‌توانید در مدت زمانی نه چندان طولانی خود را برای آزمون آماده کنید. به طور کلی هدف گذاری قبولی تیزهوشان باید دارای ویژگی‌های زیر باشد:

  • هدف خود را واضح و مشخص بنویسید.
  • هدفتان باید قابل اندازه‌گیری باشد؛ به عنوان مثال تراز مدنظر شما 1000 است.
  • هدف گذاری خود را واقع‌‌بینانه انجام دهید.

 

اگر هدف گذاری قبولی تیزهوشان نکنیم چه اتفاقی برای ما رخ خواهد داد؟

یکی از مهم‌ترین مواردی که سبب می‌شود ما هدف گذاری کنیم این است که این کار به مسیر موفقیت ما جهت می‌دهد و ما را به موفقیت نزدیک می‌کند. حال اگر هدف گذاری نکنیم چه اتفاقی برای ما رخ خواهد داد؟ اگر هدف گذاری قبولی تیزهوشان نکنید در واقع گویا در مسیر قرار گرفتید، اما نمی‌دانید دقیقا باید در چه جهتی حرکت کنید تا زود‌تر به مقصد برسید و همواره در حال تغییر جهت هستید و این موضوع سبب می‌شود به نتیجه مطلوبی نرسید. زمانی در آزمون تیزهوشان به موفقیت می‎‎رسید که یک برنامه‌ریزی دقیق داشته باشید و برنامه‌ریزی بدون هدف گذاری قبولی تیزهوشان کاری پوچ و بیهوده است.

 

هدف گذاری صحیح و قبولی در آزمون تیزهوشان

یک هدف گذاری صحیح برای قبولی در آزمون باید دارای یک زمانبندی دقیق باشد. در واقع دانش‌آموزان باید مشخص کنند مطالعه چه درسی تا چه تاریخی باید طول بکشد و یا مرور چه درسی باید به اتمام برسد. برای اینکه تا تاریخ تعیین شده دروس به سرانجام برسند شما باید طبق برنامه‌ای که تدوین کردید عمل کنید و همین موضوع باعث می‌شود شما به یک نظم کامل در روند مطالعه خود برسید و این کار قدم بزرگی در جهت هدف گذاری قبولی تیزهوشان است.

 

هدف گذاری صحیح و قبولی در آزمون تیزهوشان

 

هدف گذاری قبولی تیزهوشان نهم به دهم

برای ورود به مقطع متوسطه دوم می‌توانید با شرکت در آزمون تیزهوشان و کسب رتبه قبولی در مدارس استعداد‌های درخشان ادامه تحصیل دهید. هدف گذاری می‌تواند بلند مدت و یا کوتاه مدت باشد. در اینجا هدف بلند مدت ما قبولی در آزمون تیزهوشان است اما برای اینکه هدف گذاری برای آزمون تیزهوشان نهم به دهم به شکل دقیق‌تری صورت بگیرد باید اهداف کوتاه مدت در نظر بگیرید؛ به عنوان مثال 40 ساعت مطالعه در یک هفته و یا کسب تراز 5000 در آزمون ماهانه جزو اهداف کوتاه مدت به حساب می‌آیند. هدف گذاری به این شکل تاثیر زیادی در قبولی ما دارد.

 

هدف گذاری برای آزمون تیزهوشان ششم به هفتم| هدف گذاری تیزهوشانی

برای ورود به متوسطه اول و تحصیل در مدارس استعداد‌های درخشان نیز می‌توانید در آزمون تیزهوشان ششم به هفتم شرکت کنید. در هدف گذاری برای آزمون تیزهوشان ششم به هفتم قویت مهارت تست‌زنی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، چرا که همانطور که می‌دانید آزمون ورودی ششم به هفتم صرفا از سوالات هوش و استعداد تحلیلی است که باید برای حل آن‌ها در تست‌زنی قوی باشید. سعی کنید هدف گذاری تیزهوشانی بلند مدت خود را به چندین هدف گذاری کوتاه‌مدت تقسیم کنید تا میزان پایبندی خود نسبت به برنامه و هدف خود را افزایش دهید.

 

هدف گذاری برای آزمون تیزهوشان ششم به هفتم| هدف گذاری تیزهوشانی

 

اهمیت هدف گذاری و مزایای آن

همانطور که در متن نیز اشاره کردیم، ضرورت هدف گذاری از آن جهت است که نبود آن باعث سردرگمی انسان در انجام کار‌هایش می‌شود و فرایند رسیدن به موفقیت را کند‌تر می‌کند. با توجه به این موضوع همواره برای انجام هر کاری باید هدف خود را دقیق مشخص کنید و از اهمیت هدف گذاری و مزایای آن غافل نباشید.

 

بیشتر بخوانید:  مشاوره تیزهوشان ششم رایگان

 

فواید و اهمیت هدف‌گذاری به دلیل وجود موارد زیر است:

  • با هدف گذاری می‌توانید تمرکز خود را افزایش دهید.
  • با هدف گذاری‌های کوتاه مدت می‌توانید میزان پیشرفت خود را بررسی کنید.
  • احساس مسئولیت‌پذیری در شما افزایش پیدا می‌کند.
  • با هدف گذاری انگیزه شما برای انجام کار نیز افزایش می‌یابد، چرا که پیشرفت خود را بهتر حس می‌کنید.

 

اهمیت هدف گذاری و مزایای آن

 

هدف نویسی

اگر اهداف و برنامه‌های خود را صرفا در ذهن دارید و آن‌ها را نمی‌نویسید، باید بگوییم به احتمال زیاد آن اهداف تا چندی دیگر برای شما مهم نخواهند بود. ذهن انسان ذاتا فراموشکار است و چنین اطلاعاتی را مدت زیادی در خود حفظ نمی‌کند. در واقع در صورتی که هدف خود را مکتوب نکنید بعد از مدتی نسبت به آن دلسرد می‌شوید. هدف نویسی کمک می‌کند تا اهدافتان همیشه جلوی چشمتان باشد تا آن‌ها را فراموش نکنید. برای هدف نویسی رعایت اصول زیر از اهمیت زیادی برخوردار است:

  • در وهله اول خود را به خوبی بشناسید.
  • نسبت به اهداف خود باور داشته باشید.
  • یک دفتر بردارید و اهداف خود را با جزئیات یادداشت کنید.
  • هدف خود را تا حد امکان به اهداف کوتاه مدت و کوچک‌تر تقسیم کنید.
  • تلاش و کوشش برای رسیدن به هدف را رها نکنید.

 

تکنیک های هدف گذاری

برای انجام هدف گذاری قبولی تیزهوشان می‌توانید از تکنیک‌های هدف گذاری متفاوتی استفاده می‌شود، اما یکی از پر‌طرفدار‌ترین این تکنیک‌ها از 12 مرحله تشکیل شده است که شامل موارد زیر است:

  • از خود بپرسید در هر قسمت از زندگیتان دقیقا چه می‌خواهید؟
  • اهداف و خواسته‌های خود را بنویسید
  • برای اهداف خود زمان مقرر تعیین کنید.
  • موانعی که در راه رسیدن به اهدافتان وجود دارد را شناسایی کنید.
  • مهارت‌هایی که برای رسیدن به هدفتان نیاز دارید را بشناسید.
  • کسانی که در راه رسیدن به این اهداف می‌توانند به شما کمک کنند را بیابید.
  • لیستی از گام‌هایی که برای رسیدن به هدفتان باید طی کنید بنویسید.
  • گام‌های درون لیست را اولویت بندی کنید.
  • لیست را از ابتدا تا پایان مسیر موفقیت و رسیدن به هدف مرتب کنید.
  • هر روز روی مهم‌ترین کار آن روز تمرکز کنید.
  • انضباط شخصی پیشه کنید.
  • از قدرت تجسمتان برای دیدن اهدافتان استفاده کنید.

 

تمرین هدف گذاری| هدف گذاری تیزهوشانی

همانطور که در طول متن نیز اشاره کردیم، مهم‌ترین بخش هدف گذاری قبولی تیزهوشان نوشتن آن است. در واقع هدف گذاری بدون نوشتن کاری بیهوده است. در نتیجه برای تمرین هدف گذاری با قلم و کاغذ آشتی کنید. نوشتن کار لذت بخشی است که در مسیر هدف گذاری شما را به شدت یاری کمک می‌کند. بنابراین برای تمرین هدف گذاری کاغذ و قلم خود را بردارید و نامه‌ای برای خود آینده‌تان که به تمام اهدافش رسیده بنویسید و سعی کنید درباره آن اهداف از او بپرسید. این کار تاثیر بسزایی در روند هدف گذاری دارد.

 

تمرین هدف گذاری| هدف گذاری تیزهوشانی

 

هدفگذاری افراد موفق

برای هدف گذاری قبولی تیزهوشان می‌توانید هدفگذاری افراد موفق را سرلوحه خود قرار دهید. اگر کتاب افراد موفق دنیا را بخوانید اکثر آن‌ها مهم‌ترین عامل موفقیت خود را هدف گذاری و برنامه‌ریزی درست و اصولی می‌دانند. آن‌ها برای کار‌های هر روز خود برنامه‌ای دقیق می‌چینند و تا پایان روز نسبت به آن برنامه پایبند هستند. از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که هدف گذاری افراد موفق دارد این است که افراد سمی را از روتین زندگی خود حذف می‌کنند و افراد پر‌انرژی و یاری دهنده در راه رسیدن به اهداف را جایگزین آن‌ها می‌کنند. از دیگر ویژگی‌های هدف گذاری افراد موفق خودباوری آن‌هاست که بسیاری از ما نیاز داریم آن را در خود پرورش دهیم.

 

رابطه بین هدفگذاری و برنامه ریزی

هدف گذاری قبولی تیزهوشان و برنامه‌ریزی رابطه تنگاتنگی دارند و هیچ یک از آن‌ها بدون دیگری معنا ندارند. در واقع اگر ما برنامه‌ریزی کنیم اما هدفی پشت این برنامه نباشد چه فایده‌ای برای ما دارد؟ یا اگر هدف گذاری کنیم اما برای رسیدن به آن هدف هیچ برنامه‌ریزی انجام ندهیم، هدف گذاری کردن ما چه سودی خواهد داشت؟ در نتیجه برای رسیدن به موفقیت باید هر دو این موارد را رعایت کنید و رابطه بین هدف گذاری قبولی تیزهوشان و برنامه ریزی را جدی بگیرید.

 

رابطه بين هدف و انگيزه

حال اگر بخواهیم درباره رابطه هدف و انگیزه صحبت کنیم، می‌توان گفت هدف گذاری انگیزه می‌آورد. در واقع وقتی شما هدف گذاری قبولی تیزهوشان می‌کنید پیشرفت خود را در طول رسیدن به آن هدف احساس می‌کنید و همین موضوع سبب می‌شود شما انگیزه برای ادامه مسیر و رسیدن به موفقیت پیدا کنید. در واقع رابطه بین هدف و انگیزه با رابطه بین هدف و ارزیابی عملکرد ارتباط ویژه‌ای دارند که در ادامه درباره آن صحبت می‌کنیم:

رابطه بين هدف و ارزيابي عملكرد

وقتی هدف خود را قبولی در آزمون تیزهوشان تعیین می‌کنید، در روند هدف گذاری قبولی تیزهوشان باید هدف‌های کوتاه‌مدتی را در نظر بگیرید و زمانی را برای آن‌ها مقرر کنید تا در آخر به هدف بلند مدت برسید. همین موضوع سبب می‌شود شما در طول رسیدن به هدفتان بتوانید با توجه به اهداف کوتاه‌مدتی که پشت سر گذاشتید ارزیابی نسبت به عملکرد خود داشته باشید و به این ترتیب زمانی که خود را روز به روز نزدیک و نزدیک‌تر به هدف ببینید ناخودآگاه انگیزه ادامه مسیر را پیدا می‌کنید.

 

رابطه بين هدف و ارزيابي عملكرد

 

هدف گذاری صحیح و پیشرفت درسی

چه هدفتان پیشرفت درسی باشد، چه قبولی در آزمون تیزهوشان یک هدف گذاری صحیح و اصولی نیاز دارید که در طول متن روش‌ها و تکنیک‌های مختلفی را برای انجام چنین هدف گذاری بیان کردیم. هدفگذاری صحیح و پیشرفت درسی به دنبال یکدیگر هستند؛ در واقع اگر هدف گذاری درستی داشته باشید، می‌توانید پیشرفت درسی را به وضوح احساس کنید.

 

دانش آموزان موفق چگونه هدف گذاری قبولی تیزهوشان می کنند؟

حال اگر می‌پرسید «دانش آموزان موفق چگونه هدف گذاری قبولی تیزهوشان می‌کنند؟» باید بگوییم آن‌ها نیز با بهره‌گیری از تکنیک‌ها و راهکار‌های گفته شده در این متن هدف گذاری می‌کنند و برای آن برنامه‌ریزی می‌کنند. اگر قصد دارید در آزمون تیزهوشان شرکت کنید از همین الان هدف گذاری و برنامه‌ریزی خود را شروع کنید و اگر سوالی در این باره داشتید ما در کنار شما هستیم و به شما کمک می‌کنیم.

 

فرم رزرو آزمون شبیه ساز

اگر تمایل دارید تا در آزمون های شبیه ساز تیزهوشان اف ریاضی شرکت کنید می توانید فرم رزرو آزمون شبیه ساز تیزهوشان مقابل را پر کنید تا در اسرع وقت با شما تماس بگیریم.

ما در اف ریاضی با طراحی آزمون های شبیه ساز تیزهوشان به آمادگی شما برای آزمون مدارس تیزهوشان کمک می کنیم.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ثبت نام
دوره سالانه تیزهوشان ۱۴۰۳
شروع شد!!!

دوره یکساله
اف ریاضی

تیزهوشانی شو!