اطلاعیه‌ها:

اف ریاضی

تغییر اولویت ها بعد از امتحانات نوبت اول

تغییر اولویت ها بعد از امتحانات نوبت اول

تغییر اولویت­ها بعد از امتحانات نوبت اول

یکی از دغدغه­های مهم دانش آموزان ششمی و نهمی که قصد شرکت در آزمون تیزهوشان را دارند این است که چگونه هم به درس­های کلاسی مدرسه برسند و هم برای آزمون تیزهوشان بخوانند. بیشتر این دانش آموزان با مساله کمبود وقت مواجه هستند و حق هم دارند. چرا که هریک از ما انسان­ها ظرفیت و توان جسمی و ذهنی محدودی داریم. بنابراین نمی­توانیم همزمان به همه امورات و کارهایمان رسیدگی کنیم و آن­ها را به نحو احسن انجام دهیم. اگر شما هم این دغدغه را دارید و نمی­دانید که پس از تمام شدن امتحانات نوبت اول چه روندی را باید پیش بگیرید، در این مقاله از اف ریاضی با ما همراه باشید. ما قصد داریم در این مقاله روش درست برنامه ریزی و اولویت بندی درس خواندن برای آزمون تیزهوشان در نیمسال دوم تحصیلی را برای شما توضیح دهیم.

قابل توجه داوطلبان شرکت در آزمون تیزهوشان پایه ششم و تیزهوشان و نمونه دولتی پایه نهم درباره امتحانات نوبت اول:

همه ساله دانش آموزان زیادی جهت شرکت در آزمون تیزهوشان پایه ششم به هفتم و آزمون تیزهوشان و نمونه دولتی پایه نهم به دهم با هم رقابت می کنند. یکی از مهمترین مواردی که توجه به آن لازمه موفقیت در این آزمون ها است، برنامه ریزی مناسب جهت مطالعه،جمع بندی و تست زنی پیش ازامتحانات نوبت اول و پس از امتحانات نوبت اول می باشد.

در اینجا می خواهیم توجه شما را به یک نکته بسیاربسیار مهم که قطعا تا حالا با آن آشنا نشده اید و توجه به آن می تواند تاثیر مستقیم و حائز اهمیتی در موفقیت شما داشته باشد جلب کنیم.

یکی از مشکلات اصلی دانش آموزانی که می‎خواهند برای آزمون تیزهوشان آماده شوند، کمبود وقت برای تست زنی و جمع بندی در نوبت دوم سال تحصیلی شان یعنی پس از امتحانات نوبت اول است. امروز می خواهیم یک نکته جذاب و هیجان انگیز که احتمالا خودتان هم نمی‎دانید را برایتان مطرح کنیم. آیا می دانید با توجه به پایان امتحانات نوبت اول نتیجه کارنامه و معدل قبولی نوبت دوم شما هیچ تاثیری در قبولی آزمون تیزهوشان پایه ششم وآزمون تیزهوشان و نمونه دولتی پایه نهم ندارد؟!  پس لازم است اولویت های برنامه ریزیتان را به نحوی تغییر دهید که تمام توان، تلاش و حداکثر زمانتان صرف قبولی در این آزمون شود.

پس با پایان امتحانات نوبت اول دانش آموز باید تا حدی زمانش را  به مطالعات روزانه عادی  از قبیل نوشتن تکالیف، مطالعه جهت پرسش های کلاسی،انجام پروژه، تحقیق و …. اختصاص دهد که برای تست زنی ایجاد مشکل  نکند به بیان ساده تر مطالعه و حل 30 الی 50 تست روزانه تیزهوشان مهم تر از آمادگی جهت کوییز کلاسی درسی است.

چون غالبأ دانش‌آموزانی که سودای شرکت در آزمون تیزهوشان را دارند مشکل خاصی در دروس عادی مدارس ندارند.

یادتان باشد از روزهای باقی مانده تا آزمون پس از امتحانات نوبت اول به بهترین نحو استفاده کنید.

برای اطلاعات بیشتر در مورد قبولی آزمون تیزهوشان 1402-1403 میتوانید روی کمک  مشاوران تیزهوشان اف ریاضی حساب کنید.

چرا باید پس از امتحانات نوبت اول، تمرکزمان را روی آزمون تیزهوشان بگذاریم؟

نزدیک­تر شدن آزمون تیزهوشان: پس از تمام شدن امتحانات نوبت اول و شروع نیمسال تحصیلی دوم، شمارش معکوس آزمون تیزهوشان شروع می­شود. پس عقل حکم می­کند که دانش آموز در این زمان بیشتر از قبل خود را برای آزمون تیزهوشان آماده کند. مثلا اگر در نوبت اول سال تحصیلی، هرروز 30 تست می­زده­است، حالا باید تعداد این تست­ها را مثلا دو برابر کند و به 60 تا برساند. او باید زمان بیشتری را به مطالعه نکات طلایی آزمون تیزهوشان و همچنین یادگیری تکنیک­های خاص آن اختصاص دهد.

همپوشانی دروس مدرسه با آزمون تیزهوشان: اگر دقت کرده باشید آن دسته از دانش آموزانی که مشغول آماده کردن خود برای آزمون تیزهوشان هستند و حسابی برای این آزمون درس می­خوانند، در درس­های مدرسه یعنی امتحانات، پرسش­­های کلاسی و به­طور کلی یادگیری مطالب هم موفق هستند. چرا که تمارین مربوط به آزمون تیزهوشان، درس­های کلاسی را هم در درون خود دارد و دانش آموز را هم برای آزمون آماده می­کند و هم در درس­های کلاسی او را پیش می­برد.

سطح بالاتر تست­های تیزهوشان نسبت به درس­های کلاسی: همپوشانی دروس مدرسه با سوالات و تمارین آزمون تیزهوشان که در بالا گفته شد، به معنی آن نیست که این دو کاملا شبیه هم هستند. بلکه سطح سوالات تیزهوشان بالاتر از کتاب­های درسی است. اما چون که صد آید نود هم پیش ماست. یعنی مطالب آموزشی آزمون تیزهوشان، مطالب آموزشی کلاس مدرسه را در دل خود دارد. پس دانش آموز با خواندن برای آزمون تیزهوشان با یک تیر دو نشان می­زند. درضمن این در برگرفتن مطالب کلاسی در حد اینکه دانش آموز صرفا نمره قبولی بیاورد نیست. داوطلبین آزمون تیزهوشان در کلاس­های درسی مدرسه خود سرآمد هستند و دانش آموز ممتاز به حساب می­آیند.

تاثیر نداشتن معدل نوبت دوم در قبولی آزمون تیزهوشان: چه ششمی باشید و بخواهید برای مقطع متوسطه اول در آزمون تیزهوشان شرکت کنید و چه نهمی باشید و بخواهید مقطع متوسطه دوم خود را در مدارس تیزهوشان درس بخوانید، باید بدانید که در کمال تعجب نتیجه کارنامه و معدل قبولی نوبت دوم شما هیچ تاثیری در قبولی آزمون تیزهوشان پایه ششم و آزمون تیزهوشان و نمونه دولتی پایه نهم ندارد. بنابراین به­عنوان دانش آموزی که می­خواهد در آزمون تیزهوشان قبول شود و در این مدارس درس بخواند، برای امتحانات نوبت اول به نحو احسن برنامه ریزی و تلاش کنید. چرا که معدل قبولی امتحانات نوبت اول یا همان نیمسال اول تحصیلی شما مهم است. اما زمانی که این امتحانات تمام شد و نیمسال دوم تحصیلی شما آغاز شد، باید بیشتر تمرکز خود را روی خواندن برای آزمون تیزهوشان بگذارید. درضمن باتوجه به نکاتی که در بالا گفته شد اگر برای تیزهوشان خوب بخوانید، هیچ نگرانی­ای بابت نتایج کارنامه امتحانات نوبت دوم باقی نمی­ماند. چرا که بیشتر درس­های کلاسی­تان با مطالعه برای آزمون رشد می­کند. پس شما در زمان امتحانات نوبت دوم و نیمسال تحصیلی دوم هم بهترین نتایج را خواهید گرفت و با معدل خوب این مرحله را هم پشت سر خواهید گذاشت.

 

در نیمسال دوم تحصیلی چگونه درس بخوانیم که در آزمون تیزهوشان قبول شویم؟

این یکی از سوالات بسیار هوشمندانه­ای است که دانش آموزان ششمی و نهمی می­پرسند. اینکه ما متوجه اهمیت نوبت دوم شدیم. اما حالا در این ایام چگونه درس بخوانیم که نتیجه مطلوبی بگیریم؟ اف ریاضی به شما خواهد گفت:

تعیین هدف: این گزینه برای دانش آموزان پایه نهم است که می­خواهند مقطع تحصیلی متوسطه دوم را در مدارس تیزهوشان درس بخوانند و با انتخاب رشته روبرو هستند. اگر نهمی هستید اولین گامی که در این راه باید بردارید تعیین هدف است. یعنی با کمک مشاور، با توجه به استعدادها و توانمندی­ها و علایق، مشورت بزرگترها و… مشخص کنید که می­خواهید چه رشته­ای را در دبیرستان بخوانید. ادبیات و علوم انسانی، ریاضی فیزیک و یا علوم تجربی؟ چرا تعیین هدف اولین گام است؟ چون ضرایب درس­ها در آزمون تیزهوشان برای هریک از این رشته­ها متفاوت است. وقتی رشته هدفتان مشخص شود، می­فهمید که برای هر درس چقدر و به چه میزان باید وقت بگذارید. برای اینکه این موضوع را بهتر درک کنید، چند مثال می­زنیم: ضریب درس زبان و ادبیات فارسی، برای رشته انسانی دوبرابر رشته­های دیگر است. پس داوطلبی که می­خواهد انسانی بخواند باید بیشتر از دانش آموزان دیگر برای این درس وقت بگذارد، مطالعه کند و تست بزند. همچنین ضریب درس ریاضیات در رشته ریاضی فیزیک از بقیه رشته­ها بالاتر است. بنابراین مطالعه دقیق این درس آنقدری که برای داوطلب رشته ریاضی حائز اهمیت است، برای داوطلبان رشته­های دیگر مهم نیست. پس هرچه زودتر رشته­ تحصیلی خود را با دقت انتخاب کنید تا ادامه مسیر برای شما روشن شود.

برنامه ریزی: پس از تعیین رشته (اگر نهمی هستید)، نوبت به برنامه ریزی می­رسد. این مرحله و مرحله بعد بین دانش آموزان پایه ششم و پایه نهم مشترک است. شما باید برای هر درس به خوبی برنامه ریزی کنید. اگر نهمی هستید، این برنامه ریزی با توجه به ضرایب درس­ها در رشته انتخابی شما صورت می­گیرد. برای دروسی که ضریب بالاتر دارند باید وقت بیشتری بگذارید و بالعکس؛ برای دروسی که ضریب کمتری دارند نه آنکه اصلا وقت نگذارید؛ بلکه باید نسبت به دروس مهم­تر کمتر به آن­ها بپردازید. همچنین چه ششمی هستید و چه نهمی باید برنامه ریزی کنید که برای مطالعه، خلاصه نویسی، تست زدن و… هر درس چقدر زمان بگذارید. باید بتوانید تمامی درس­ها، چه آن­هایی که مهم­ و سخت هستند و چه دروس آسان را با هم پیش ببرید. پرداختن بیش از حد به یک درس و بی اهمیتی به درس دیگر اصلا درست نیست. لازمه پرداختن درست به همه دروس، داشتن یک برنامه ریزی اصولی و عمل کردن به آن است. توصیه ما به شما این است که درصورتیکه شرایطش را دارید حتما از مشاور تحصیلی برای برنامه ریزی متناسب با خودتان کمک بگیرید.

مطالعه و تست زنی: حالا دیگر نوبت مهم­ترین مرحله است؛ اقدام! بعد از تهیه یک برنامه ریزی مناسب باید عمل کنید. منابع مطالعاتی هر درس را مشخص کنید و بخوانید. برای بعضی از درس­ها کتاب درسی کافی است. اما برای بعضی دروس نیاز است که در کنار کتاب درسی اصلی، از کتاب­های کمک آموزشی هم استفاده کنید. باید برای هر درس به تناسب سختی و آسانی آن، زمانی را به مطالعه اختصاص دهید. بعد تست­های آن را بزنید. لازم است که برای دوره کردن هم در بازه­های زمانی مناسب مطالعه کنید و دوباره تست­های آن مطلب را بزنید.

 

سخن آخر:

در این مقاله از اف ریاضی سعی کردیم با دلایل کافی برای شما توضیح دهیم که چرا باید اولویت­های درس خواندن­تان را بعد از امتحانات نوبت اول تغییر دهید و بیشتر تمرکزتان را روی درس خواندن برای آزمون تیزهوشان بگذارید. امیدواریم که مطالب مفید بوده باشند و از آن­ها استفاده کنید. موفق و تیزهوش باشید.

 

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ثبت نام
دوره سالانه تیزهوشان ۱۴۰۳
شروع شد!!!

دوره یکساله
اف ریاضی

تیزهوشانی شو!