اطلاعیه‌ها:

اف ریاضی

چند نوع مدرسه در ایران داریم؟

انواع مدرسه در ایران (چند نوع مدرسه در ایران داریم)

چند نوع مدرسه در ایران داریم که هریک ویژگی­های مختص به خود را دارند. انتخاب مدرسه خوب و مطابق با شرایط زندگی برای خانواده­های دارای فرزند محصل بسیار مهم است. چرا که مدرسه خانه دوم دانش آموز است و زمان زیادی از مهم­ترین سال­های زندگی­اش را در این مکان می­گذراند.

دانش آموز در مدرسه علاوه بر تعلیم و تحصیل علم، مهارت­های زیادی مثل آداب و معاشرت، تحقیق و پژوهش، تفکر انتقادی، مهارت­های حل مساله و… را آموزش می­بیند و تمرین می­کند. همچنین تطابق شرایط مدرسه با اقتضای مالی، فرهنگی، دینی، وضعیت سلامتی و… فرد بسیار مهم است.

در این مقاله از آموزشگاه تخصصی تیزهوشان اف ریاضی تصمیم داریم تا انواع مدارس در کشورمان را برای شما بیان کنیم تا بتوانید با توجه به نیازها و امکانات­تان بهترین مدرسه را برای خود یا فرزندان­ تان انتخاب کنید.

 

انواع مدارس در ایران

 

  1. مدارس دولتی

مدارس دولتی مدارسی هستند که تمام هزینه‌های آموزشی، اداری و مالی آن را دولت تامین می­کند و تحت پوشش سازمان آموزش و پرورش کشور هستند. درواقع هزینه‌ای از دانش ‌آموزان و خانواده‌ها برای ثبت نام در این مدارس و تعلیم و تربیت دریافت نمی­شود؛ مگر کمک‌های مردمی برای کمک به هزینه‌های مدرسه. همچنین تعداد دانش ‌آموزان در مدارس دولتی زیاد است. ثبت نام در این مدارس به این نحو است که نزدیک­ترین مدرسه دولتی به محل سکونت دانش آموز از طریق آموزش و پرورش به او معرفی می­شود و می­تواند در آنجا تحصیل خود را آغاز کند.

  1. مدارس نمونه دولتی

مدارس نمونه دولتی برای مقاطع تحصیلی متوسطه اول و متوسطه دوم می­باشد. از تفاوت‌های بارز مدارس نمونه دولتی با مدارس دولتی، برگزار کردن آزمون های خاص در این مدارس است. البته مدتی است که آزمون ورودی بعضی مدارس نمونه دولتی حذف شده است و دانش آموزان با امتیازات علمی، دینی، فرهنگی و… می­توانند در این مدارس ثبت نام کنند. به طور کلی سطح علمی و رقابتی در این مدارس کمی قوی و بالاتر از مدارس دولتی است.

  1. مدارس تیزهوشان

مدارس تیزهوشان زیر نظر سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان یا همان سمپاد است. این مدارس جزء بهترین مدارس هستند و از سطح علمی بالایی برخوردارند. برای ورود به این مدارس باید حتما در آزمون تیزهوشان شرکت کرد. آزمون تیزهوشان شامل سوالات تحلیلی و سنجش هوش است. برای شرکت در آزمون تیزهوشان باید از نیم سال دوم تحصیلی و اهمیت آن آگاه باشید. تعداد دانش آموزان در کلاس های این مدارس کمتر است. این مدارس کیفیت آموزشی بسیار بالایی دارند.

البته مسلم است که ساعات آموزشی در این مدارس طولانی­تر است و حجم تکالیف دانش آموزان هم بیشتر است. در این مدارس علاوه بر کتاب­های عادی مدارس، کتاب­های تخصصی دیگر نیز تدریس می­شود. درواقع از مهم­ترین امکانات مدارس تیزهوشان می­توان به این موارد اشاره کرد: برگزاری کلاس های پیشرفته و فوق برنامه، استفاده از کتاب­های مکمل درسی، برخورداری از امکانات رفاهی ویژه، وجود مشاوران مجرب و… به طور خلاصه دانش آموزان برای قبولی در این مدارس باید از ضریب هوشی بالایی برخوردار باشند.

در پاسخ به این سوال که سهم مدارس تیزهوشان از رتبه ­های برتر کنکور چقدر است؟ باید بگوییم که آمار قبولی دانش آموزان تیزهوشان در رشته ­های پر طرفدار کنکور بسیار زیاد است. بنابراین مدارس تیزهوشان نقش ویژه­ای در قبولی در آزمون سراسری دارند.

 

چند نوع مدرسه در ایران داریم؟

 

  1. مدارس غیر انتفاعی

مدارس غیر انتفاعی مدارسی هستند که در اجرای آموزش های اضافی و زنگ­های مدرسه، مستقل از آموزش و پرورش عمل می­کنند. این مدارس فقط محتوای آموزشی و کتب درسی را طبق دستورالعمل­های آموزش و پرورش تنظیم می­کنند. بعضی از مدارس غیر انتفاعی دارای آزمون ورودی هستند اما بعضی دیگر اینگونه نیستند و صرف پرداخت شهریه برای ورود به این مدارس کافی است. مدارس غیر انتفاعی کلاس­های خلوتی دارند و تعداد دانش آموزان در آن­ها بسیار کم است. در رابطه با سطح علمی این مدارس، می­توان گفت که سطح دانش آموزان مدارسی که دارای آزمون ورودی هستند، می­تواند بیشتر باشد. اما در مدارس دیگر دانش آموزان با سطوح مختلف حضور دارند و ورود آن­ها صرفا منوط به پرداخت شهریه است.

  1. مدارس هیئت امنایی

مدارس هیئت امنایی یک پله بالاتر از مدارس دولتی هستند. چرا که امکانات آزمایشگاهی و کارگاهی این مدارس از کیفیت بالاتری برخوردار است. همچنین در فعالیت­های اجرایی این مدارس، مشارکت مردمی وجود دارد و والدین انتخاب شده از طرف اکثریت در تصمیم گیری­های مدرسه نقش دارند. این مدارس فاقد آزمون ورودی بوده و تنها شرط قبولی در آن­ها، پذیرش معدل است. یعنی دانش آموز باید معدل قابل قبولی داشته باشد تا بتواند در این مدارس تحصیل کند. البته باید توجه داشت که تمام مدارس هیئت امنایی دارای شرط معدل برای پذیرش نیستند.

  1. مدارس شبانه یا بزرگسالان

مدارس شبانه یا بزرگسالان مدارسی هستند که خارج از ساعات رسمی آموزشی کشور فعالیت می­کنند و اغلب آموزش­های آنان در ساعات عصر به بعد است. سن دانش آموزان این مدارس معمولا  بیشتر از حد مجاز پایه تحصیلی آنان است. این افراد به هر دلیلی نتوانسته­اند مانند همسالان تحصیلی خود در پایه تحصیلی­شان تحصیل کنند و درس بخوانند. این مدارس به سه دسته تقسیم می­شوند: دولتی، داوطلب آزاد و آموزش از راه دور. این مدارس داوطلبان رشته­های مختلف نظری و کار و دانش را می­ پذیرند. تمرکز مدارس شبانه بیشتر روی دروس تخصصی مثل فیزیک و شیمی و ریاضی است و بقیه درس­ها به صورت خلاصه­تر تدریس می­شود.

 

چند نوع مدرسه در ایران داریم؟

 

  1. مدارس استثنایی

مدارس استثنایی با هدف رفع نیازهای دانش آموزانی است که از نظر جسمی یا ذهنی از بقیه متفاوت هستند. معمولا با شنیدن اسم مدارس استثنایی اینگونه برداشت می­شود که این مدارس صرفا مناسب دانش آموزانی است که از قوای ذهنی یا جسمی پایین­تری برخوردارند. اما لزوما اینگونه نیست و حتی برعکس آن هم وجود دارد. مدارسی که مختص دانش آموزان با هوش بالا تاسیس می­شوند نیز از این دسته­اند.

اما مفهوم جا افتاده از این مدارس همین است که این مدارس مختص دانش آموزانی است که نیازهای ویژه­ی توانبخشی دارند. مثل نابینایی، ناشنوایی، عقب ماندگی ذهنی، ناسازگاری و… این دانش آموزان قبلا از طریق آزمون­های سنجش شروع مدرسه یا به هر روش دیگری شناسایی شده­اند. این افراد اگر در مدارس عادی تحصیل کنند ممکن است سرخورده شوند. اما در این مدارس با وجود معلمان متخصص و حاذق از این اتفاق جلوگیری می­شود و این دانش آموزان به راحتی توان تحصیل را دارند.

  1. مدارس تطبیقی

مدارس تطبیقی مناسب دانش آموزانی است که مدتی از تحصیلات خود را در خارج از کشور گذرانده­اند و حالا به وطن بازگشته­اند. هدف این مدارس تطبیق آموزش­های داخل ایران با آموزش­های خارج از کشور است. در این مدارس سطح سازی انجام و مشکلات زبان مادری دانش آموزان رفع می­شود.

در بسیاری از اوقات محتوای آموزشی این مدارس به صورت خودساخته است. حتی گاهی محتوای داخلی این مدارس، با سیستم آموزشی کشورهای خارجی هماهنگ می­شود؛ چرا که ممکن است دانش آموزان دوباره قصد مهاجرت به خارج از کشور را داشته باشند. برای آگاهی از متد و روش هر یک از این مدارس باید با آن­ها ارتباط برقرار کرد.

  1. مدارس ایرانی های خارج از کشور

این مدارس مختص دانش آموزانی است که در خارج از کشور زندگی می­کنند اما تابعیت خارجی ندارند. درواقع این دانش آموزان معمولا به دلیل کار یا فعالیت والدین مجبور به مهاجرت می­شوند. این مدارس این فرصت را فراهم می­کنند تا این دانش آموزان بتوانند هم راستا با همسالان خود در داخل کشور به ادامه تحصیل بپردازند. معلمان این مدارس معلمان رسمی آموزش و پرورش هستند که با قبولی در آزمون جداگانه، جهت ماموریت در خارج از کشور اعزام می­شوند.

بنابراین دروس تحصیلی در این مدارس مطابق با همان دروس داخل کشور است. معرفی مدارس ایرانی­های خارج از کشور را بعد از معرفی مدارس تطبیقی آوردیم تا تفاوت این دو را به خوبی متوجه شوید. این مدارس برای ایرانی­های خارج از کشور است. اما مدارس تطبیقی برای ایرانی های مهاجر خارج از کشور است که به ایران بازگشته­اند و تحصیلات­شان مطابق با همان کشور بوده است.

  1. مدارس اتباع خارجی یا بین المللی

مدارس بین المللی مختص اتباع خارجی است که به صورت موقت مقیم ایران هستند. این مدارس بر اساس قرارداد و موافقت نامه بین دولت ایران با سایر دول دایر می­ شوند. تاسیس این مدارس به واسطه سفارتخانه­های کشورهای خارجی در ایران و موافقت وازرت امور خارجه و تصویب شورای عالی آموزش و پرورش صورت می­گیرد. بنابراین این مدارس مخصوص فرزندان افراد خارجی است که به صورت موقت در ایران زندگی می­کنند.

  1. مدارس اقلیت­های دینی

مدارس اقلیت­های دینی مدارسی هستند که دانش آموزان آنان دین متفاوتی دارند و جزو اقلیت­های دینی هستند. این افراد به راحتی می­توانند در این مدارس تحصیل کنند و

در مطالب آموزشی دینی، کتاب های مطابق با مذهب خود را مطالعه کنند و در همان راستا عمل کنند. برای مثال مسیحیان، زرتشتیان، یهودیان و ارمنیان.

 

مدارس تیزهوشان

 

  1. مدارس شاهد و ایثارگران

مدارس شاهد مختص فرزندان شهدا، ایثارگران، رزمندگان و جانبازان می­باشد. اما اینگونه نیست که افراد با شرایط عادی نتوانند در این مدارس مشغول به تحصیل شوند. ثبت نام دانش آموزان بدون سهمیه هم در این مدارس امکان پذیر است. بعضی از مدارس شاهد دارای آزمون ورودی نیز هستند اما بعضی­هایشان خیر.

  1. مدارس قرآنی

مدارس قرآنی مناسب خانواده­های مذهبی است که یادگیری مفاهیم دینی توسط فرزندان­شان برایشان حائض اهمیت است. در این مدارس علاوه بر ساعات رسمی آموزشی، ساعاتی در هفته به آموزش و یادگیری تعالیم و معارف دینی، مذهبی و قرآنی اختصاص داده می­شود. دانش آموزان این مدارس در هنگام فارغ التحصیلی گواهینامه­های قرآنی دریافت می­کنند.

  1. مدارس ورزشی

مدارس ورزشی حدود 20 سال است که با هدف تقویت قوای جسمانی دانش آموزان تاسیس شده­اند. در این مدارس دانش آموزان مستعد و علاقه مند، یک رشته و مهارت ورزشی را انتخاب می­کنند و در کنار برنامه معمول تحصیلی مربوط به پایه خود به یادگیری و تمرین آن ورزش می­پردازند.

  1. مدارس ماندگار

مدارس ماندگار مدارس با قدمت بالای 50 سالی هستند که از استحکام کافی یرخوردارند. مثل مدرسه رشدیه، دارالفنون، البرز و… این مدارس معمولا به صورت هیئت امنایی اداره می­شود.

  1. مدارس عشایری

مدارس عشایری مختص فرزندان عشایر و کوچ روی کشور است. هدف از تشکیل این مدارس آن است که فرزندان عشایری از تحصیل محروم نمانند. مدارس عشایری سیستم تک معلمی دارند.

 

کلام آخر

در این مقاله از اف ریاضی سعی کردیم شما را با انواع مختلف مدرسه در کشورمان آشنا کنیم و پاسخ سوال چند نوع مدرسه در ایران داریم را بدهیم  تا بتوانید به راحتی دست به انتخاب بزنید. در صورت وجود هرگونه ابهام می­ توانید با مشاوران مجرب اف ریاضی در ارتباط باشید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ثبت نام
دوره سالانه تیزهوشان ۱۴۰۳
شروع شد!!!

دوره یکساله
اف ریاضی

تیزهوشانی شو!