اطلاعیه‌ها:

اف ریاضی

معرفی 8 بازی برای تیزهوشان

معرفی 8 بازی تیزهوشان

بازی تیزهوشان که با هدف افزایش و پرورش هوش طراحی می­شوند، بازی­هایی هستند که چالش فکری ایجاد می­کنند. این بازی­ها می­توانند تاثیر بسزایی در بالا بردن ضریب هوشی داشته باشند. در این مقاله از اف ریاضی به تعریف ساده ای از هوش و ارتباط آن با استعداد می­پردازیم. سپس چند بازی متنوع در حوزه افزایش هوش را معرفی می­کنیم.

 

آیا هوش، ذاتی است یا می­توان آن را به دست آورد؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم بله. امروزه محققان به این نتیجه رسیده ­اند که بخشی از هوش، کسب کردنی است و می­توان آن را با استفاده از محیط، یعنی انجام تکنیک­های مربوطه و تمرین و ممارست در آنها پرورش داد. ذاتی نبودن هوش، خود یک عامل انگیزشی برای پروراندن آن است.

آیا بازی­های مخصوص افزایش هوش، در بالا بردن ضریب هوشی نقش دارند؟

بله؛ بازی­های مختص هوش از آن دسته مهارت­هایی هستند که با انجام آنها، می­توان هوش و کارکردهای ذهنی را به طرز چشمگیری افزایش داد. درواقع بازی­ها همان امکانات محیطی هستند که می­توان از آن­ها بهره برد. این بازی­ها در زمان اوقات فراغت هم حکم سرگرمی را دارند و هم برای مغز مفید هستند. با یک تیر، دو نشان!

 

استعداد چیست؟

استعداد به توانایی خاص یک فرد برای عملکرد در یک زمینه خاص، اطلاق می­شود و مزایای استعداد در دنیای امروز بسیار است. استعداد بعنوان یک پتانسیل ذاتی شناخته می­شود. یعنی آموزش و تمرین و ممارست نقش زیادی در افزایش و پرورش آن ندارد.

 

تفاوت هوش و استعداد

در یک تعریف خلاصه و کلی، هوش توانایی یادگیری و به کار بردن مهارت­های لازم برای سازگاری با محیط و همچنین توانایی حل مساله فرد است.

اما استعداد به معنای توانایی یادگیری و انجام ماهرانه یک کار خاص می­باشد.

به زبان ساده­تر هوش یک توانایی کلی برای پرورش استعدادهای مختلف می­باشد و مفهومی عمومی­تر و مشترک دارد. اما استعداد مفهومی خاص و متفاوت بین افراد است.

در کل دو عامل هوش و استعداد، منشاء تفاوت­های فردی میان انسان­ها هستند. هرچند این دو مفهوم مستقل از یکدیگر هستند اما باید نگاهی تعاملی به آنها داشت.

 

چگونگی کشف استعداد

در جواب به سوال چگونه استعداد خود را کشف کنیم؟ باید بگوییم می­توان اقدامات متنوعی انجام داد و چگونگی کشف استعداد در دنیای امروز بسیار ساده و راحت است. از اصلی­ترین اقدامات لازم برای کشف استعدادها، می­توان به تجارب جدید و توجه به رویاها اشاره کرد.

امروزه با گسترش علم و تکنولوژی می­توان برای کشف استعدادها از طرق راحت­ و سریعی نیز بهره گرفت. تست­های روانشناسی از این دسته هستند. با انجام این تست­ها می­توان مسیر کوتاه­تری را برای شناخت استعدادها طی کرد. و در ادامه اقداماتی را در جهت استفاده و پرورش آنها انجام داد.

 

8 بازی تیزهوشان و موثر در افزایش هوش:

 

  1. بازی Brain Test / آزمایش مغز

بازی Brain Test توسط استودیوی بازی سازی Unico Studio منتشر شده است. این بازی یکی از بازی­های خوب این استادیوی بازی سازی است که با رکورد باورنکردنی بیش از 100 میلیون دانلود، به یکی از پرطرفدارترین بازی های مارکت برای گیمرها تبدیل شده است. یکی از دلایل محبوبیت این بازی سادگی آن است. درواقع علی رغم وجود خلاقیت در طراحی معماهای بازی، دارای کلیتی بسیار ساده است و پیچیدگی خسته کننده ندارد و درحد استاندارد ذهن را به چالش می­کشد. این بازی برای تمام سلیقه ها و همه رده­های سنی مناسب است.

ساختار کلی بازی به صورت مرحله­ای است. در هر مرحله تعدادی پازل و معما وجود دارد که باید حل شوند. این معماها بعضا گمراه کننده­اند. حتی بعضی از آنها جنبه تفننی و خنده دار هم دارند که این امر بر جذابیت بازی می­افزاید و از یکنواخت بودن آن می­کاهد. درجه سختی مراحل نیز به خوبی تنظیم شده است.

همچنین دکمه راهنما (Hint) هم وجود دارد تا بتوان در مراحل سخت­تر، از هوش مصنوعی بازی کمک گرفت و جواب معماها را پیدا کرد. البته میزان استفاده از این دکمه محدود است و با جواب دادن هرچه بیشتر معماهای بازی می­توان آن را شارژ کرد. اگر می­خواهید ذهن­تان را به چالش بکشید، این بازی پرطرفدار را از دست ندهید.

 

 

  1. بازی Brain It On! / مغز در آن

بازی Brain It On! توسط مجموعه Orbital Nine منتشر شده است. این بازی با بیش از 50 میلیون دانلود یکی از محبوب­ترین و پر دانلودترین بازی­های دسته بندی پازل به شمار می­رود. از مواردی که این بازی را بسیار جذاب و محبوب کرده است، مبتنی بر فیزیک بودن آن است. تیم این برنامه توانسته اند قوانین فیزیک و طراحی اجسام را با هم ترکیب کنند و یک بازی فوق العاده پدید آورند.

این بازی مبتنی بر فیزیک اینگونه است که در هر مرحله باید دستورالعمل ذکر شده در ابتدای بازی را انجام داد. چگونگی پاسخ به معماها بسیار جذاب است. برای حل کردن معماها بازیکن باید دست خود را روی صفحه کشیده و اجسامی را طراحی کند. اجسامی که بازیکن باید طراحی کند بستگی به چالش آن مرحله دارد. نکته جالب توجه در طراحی اجسام این است که بازیکن هیچ محدودیتی برای ساخت ندارد و می­تواند بدون هیچگونه حد و مرزی هرچه می­خواهد را طراحی کند.

درواقع چگونگی حل پازل محدودیت ندارد و به خود بازیکن بستگی دارد و دست فرد برای استفاده ار راه­های مختلف باز است. اما برای به دست آوردن سه ستاره در هر مرحله، باید در زمان مشخص تعداد محدودی از اشکال را درست کرد. اگر دوست دارید در کنار تقویت هوش­ یک سرگرمی مبتنی بر فیزیک را امتحان کنید، این بازی مناسب شماست.

 

 

  1. بازی Brain Dots / برخورد توپ ها

بازی Brain Dots توسط استودیوی بازی سازی Translimit, Inc منتشر شده است. این بازی امتیاز بالایی را کسب کرده است و تا کنون بیش از 10 میلیون بار توسط کاربران دانلود شده است. این بازی قوای ذهنی را پرورش می­دهد و یکی از دلایل شهرت آن همین موضوع است.

بازی برخورد توپ­ها 100 مرحله دارد. در تمام این مراحل باید کاری کرد که دو توپ قرمز و آبی باهم برخورد کنند. برای حرکت توپ ها به سمت یکدیگر، می­توان خطوط و اشکال مختلفی را به دلخواه رسم کرد. این امر نیازمند ایجاد انعطاف در تفکر است تا بتوان بهترین انتخاب ها را داشت. علی رغم ساده به نظر رسیدن قوانین این بازی، هر مرحله چالش برانگیزتر می­شود و سطح دشواری بازی افزایش می­یابد. بنابراین ذهن فرد به تناسب سختی هر مرحله بیشتردرگیر می­شود. این بازی سرگرم کننده و درعین حال پرورش دهنده ذهن را از دست ندهید.

 

  1. بازی Lumosity

بازی Lumosity توسط یکی از موسسات تحقیقاتی به همین نام منتشر شده است. این موسسه توسط یک دکتر عصب شناس تاسیس شده و با هدف افزایش دادن سطح هوش و بهبود بخشیدن حافظه افراد فعالیت میکند. این بازی که یکی از شاهکارهای این موسسه است عنوان محبوب­ترین و بهترین بازی تقویت حافظه را کسب کرده است.

این برنامه شامل چندین بازی فکری مختلف است. موسسه سازنده بازی ادعا کرده است که اگر هر فردی چند دقیقه از روز را به انجام یکی از بازی ها بپردازد، از نظر فکری شاخص­تر و باهوش­تر از دیگران می­شود. در این بازی قسمتی وجود دارد که اطلاعاتی از مغز بازیکن را به او ارائه می­کند. به طور خلاصه می­توان گفت که این بازی نورون های مغزی را به چالش کشیده و کارکرد آنها را بهبود می­بخشد.

 

  1. بازی NeuroNation

بازی NeuroNation نیز توسط مجموعه ای به همین نام منتشر شده است. توانایی تقویت حافظه، تمرکز، هوش و تصمیم گیری سریع­تر از امتیازات این برنامه است که آن را از بسیاری از برنامه های دیگر متمایز کرده است. تاکنون بیش از 10 میلیون کاربر در سراسر جهان این بازی را دریافت کرده اند.

تمامی بازی­های موجود در این برنامه با همکاری دانشمندان مختلف تهیه شده­اند. همچنین یکی از دانشگاه­های مطرح جهان مطالبی را درباره اثرات این برنامه بر مغز منتشر کرده است که همه این­ها اعتبار بالای این برنامه را نشان می­دهد.

روند این برنامه به شکلی است که حتی استفاده از تمارین عملی و حرکات دست را در پی دارد، و به این واسطه نیمکره های مغز فعال­تر می­شوند.

اگر می­خواهید محدودیت­های مغزتان را بشناسید و آن­ها را رشد دهید، این برنامه یکی از بهترین گزینه­ها برای شماست.

 

  1. بازی Elevate

بازی Elevate توسط استودیوی Elevate Labs منتشر شده است. این برنامه نرم افزاری عالی در زمینه سلامت و بهداشت و بهبود تمرکز است.

تاکنون این بازی بیش از 5 میلیون بار دانلود شده است. برنامه Elevate شامل بیش از 20 بازی است. نرم افزار Elevate با همکاری حرفه­ای کارشناسان علوم اعصاب شکل گرفته و آموزش­های آن با الهام از پژوهش­های مربوط به حافظه آماده شده است. تمرکز این بازی روی مهارت­های مهم شناختی است که باعث افزایش بهره وری، قدرت و اعتماد به نفس می­شوند. مهارت­هایی مثل تمرکز، سخنوری، پردازش سریع و… بنابراین اگر به دنبال تقویت این موارد هستید، این بازی را از دست ندهید.

 

  1. بازی Orixo Hex

بازی Orixo Hex توسط تیم مجموعه Logisk ساخته شده است. سبک و سیاق نرم افزارهای ارائه شده این استودیوی کانادایی، مینیمال و ساده است. این بازی علی رغم ظاهر بسیار ساده ای که دارد، به نوبه خود چالش برانگیز است و تلاش فکری بازیکن را می­طلبد. سازنده این بازی ادعا می­کند که با انجام Orixo Hex افراد می­توانند قوه خلاقیت و تمرکز خود را تقویت کنند.

این بازی 180 مرحله دارد و هدف نهایی در تک تک مراحل، پر کردن خانه­های شش ضلعی است.

شما می­توانید به راحتی قوای ذهنی خود را به وسیله این بازی، افزایش دهید و تقویت کنید.

 

 

  1. بازی Memory Games

این نرم افزار توسط Maple Media توسعه یافته است. یکی از بهترین بازی­ها برای جلوگیری از تضعیف ذهن و کمتر شدن سلول­های خاکستری مغز، بازی Memory Games می­باشد. یکی از بهترین ویژگی­های این نرم افزار تنوع و تعدد بازی­های آن است. بیش از 21 بازی متنوع برای جنبه های مختلف ذهن در این بازی وجود دارد.

یکی دیگر از جذاب ترین ویژگی­های این بازی که آن را از سایر بازی­ها متمایز می­کند، آنلاین بودن آن است. بازیکنان می­توانند با دیگر کاربران به رقابت پرداخته و شور و انگیزه بازی را برای خود دوچندان کنند. البته آنلاین بودن بازی­ها به این معنی نیست که درصورت عدم دسترسی به اینترنت نتوان بازی کرد. شما می­توانید متناسب با شرایط و به میل خود انتخاب کنید که آنلاین یا آفلاین بازی کنید و هر دو موقعیت برای شما فراهم است.

آخرین ویژگی جالب این نرم افزار که به آن اشاره می­کنیم، مقرون به صرفه بودن آن به لحاظ زمانی است. مدت زمان هریک از بازی ها 2 الی 5 دقیقه می­باشد و مراحل به سرعت طی می­شوند و برای حل معماها نیازی به صرف زمان زیاد نیست.

 

 

بازی های تیزهوشانی اف ریاضی:

اف ریاضی در راستای تقویت هوش دانش آموزان تیزهوشانی بازی های مخصوص برای شما عزیزان طراحی کرده مثل :

کلبازی

بعد از این بازی: املای فارسیت خیلی قوی میشه مدیریت زمان یاد می‌گیری سرعت واکنشت میره بالا، و دریک کلام در مبحث «سرعت و دقت» شکست ناپذیر میشی! پس برای تقویت  هوش کلامیت تو کلبازی شرکت کن!

 

سودوکو

شما برای تقویت ذهن خود می توانید بازی سودوکو را در سایت اف ریاضی انجام دهید.

 

کلام آخر

در این مقاله از اف ریاضی، 8 بازی متنوع را خدمت شما معرفی کردیم. این بازی ها با تنوع گوناگونی که دارند، به تقویت عضلات مختلف ذهن کمک می­کنند. شما می­توانید با انجام این بازی­ها در کنار سرگرمی، به پرورش کارکردهای مغز خود بپردازید. شاد و پیروز باشید.

 

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ثبت نام
دوره سالانه تیزهوشان ۱۴۰۳
شروع شد!!!

دوره یکساله
اف ریاضی

تیزهوشانی شو!