اطلاعیه‌ها:

اف ریاضی

محاسبه تراز آزمون تیزهوشان 1403 – 1404

محاسبه تراز آزمون تیزهوشان

تخمین تراز تیزهوشان 1403 – 1404

هنگامی که نتایج آزمون تیزهوشان خود را مشاهده می‌کنید، شاید به مواردی برخورد کنید که اطلاعات زیادی راجع به آنها نداشته‌باشید. یکی از این موارد تراز می‌باشد. تراز آزمون تیزهوشان یکی از فاکتورهایی است که با استفاده از آن می‌توانید اطلاعات زیادی در مورد وضعیت تحصیلی خود به دست آورید؛ اما برای این که بتوانید نتایج درستی را از میزان تراز خود استخراج کنید، ابتدا باید در مورد نحوه محاسبه تراز آزمون تیزهوشان و یکسری نکات دیگر راجع به این موضوع اطلاعات کسب کنید.

با توجه به این که این کار باید با دقت و به صورت ریزبینانه انجام پذیرد، تصمیم گرفتیم تا در این مطلب از اف ریاضی به محاسبه تراز تیزهوشان و تخمین قبولی در آزمون تیزهوشان و مواردی پیرامون این موضوع بپردازیم. در ادامه با آموزشگاه تیزهوشان اف ریاضی  همراه باشید.

 

تراز تیزهوشان چیست؟

 

تراز تیزهوشان چیست و چه اهمیتی دارد؟

اولین موردی که باید در مورد تراز تیزهوشان بدانید این است که «اصلا تراز تیزهوشان چیست و چرا اهمیت دارد؟».

در تعریف تراز می‌توان گفت که یک شیوه برای بیان میزان امتیازی است که در یک آزمون کسب کرده‌اید. اما این شیوه چگونه عمل میکند؟ به مثال زیر دقت کنید. مقاله پیشبینی نتایج ازمون تیزهوشان را میتوانید مطالعه برمایید.

فرض کنید که در یک آزمون شرکت کرده‌اید و نمره‌ی ۱۵ را کسب کرده‌اید. هنگامی که رتبه را مشاهده می‌کنید، می‌بینید که نفر اول شده‌اید و بالاترین نمره بین شرکت کنندگان همین نمره‌ی ۱۵می‌باشد.

حالا تصور کنید فردای آن روز مجدداً آزمونی در مورد همان موضوع برگزار می‌شود و این بار نیز نمره‌ی ۱۵ را کسب می‌کنید؛ با این تفاوت که هنگامی که به رتبه نگاه می‌کنید نفر پنجم شده‌اید.

از دو گزاره بالا این گونه می‌توان نتیجه گیری کرد که در روز اول، سوالات سخت‌تر بوده و عملکرد شما نیز بهترین عملکرد بین کلاس بوده است و از باقی رقبا برتر بوده‌اید؛ اما در روز دوم نه تنها سطح سوالات آسان‌تر بوده و رقبا از شما پیشی گرفته‌اند، بلکه عملکرد شما نیز کیفیت خود را از دست داده است؛ چرا که در یک امتحان آسان همان نمره‌ای را کسب کرده‌اید که در امتحان سخت دیروز آن را کسب کرده بودید.

همانطور که مشاهده کردید در هر دو روز نمره‌ی ۱۵ را کسب کرده‌اید؛ اما در روز اول به دست آوردن نمره‌ی ۱۵ نشانه‌ی خوبی بود ولی در روز دوم این طور نیست.

این جا است که تراز به کمک شما می‌آید و نشان می‌دهد که ارزش کدامیک از این نمرات بالاتر است. اگر تراز را برای هر دو آزمون محاسبه کنید، تراز شما در روز اول بالاتر خواهد بود؛ با این که در هر دو روز یک نمره را کسب کرده‌اید.

به همین دلیل است که محاسبه تراز تیزهوشان برای دانش آموزان از اهمیت بالایی برخوردار است.

 

روش محاسبه تراز تیزهوشان + فرمول محاسبه تراز تیزهوشان ششم

برای این که بتوانید از فرمول محاسبه تراز تیزهوشان ششم در یک درس استفاده کنید باید دو مرحله‌ی زیر را انجام دهید.

1) به دست آوردن نمره خام:

ابتدا نمره‌ی خام درس را با استفاده از رابطه‌ی زیر محاسبه کنید:

(۳*تعداد کل سوالات) / ((تعداد پاسخهای غلط) – (۳*تعداد پاسخهای صحیح)) : نمره خام

 

نمره خام آزمون

 

2) به دست آوردن تراز:

هنگامی که نمره خام را به دست آوردید، با استفاده از آن میتوانید میزان تراز تیزهوشان ششم را محاسبه کنید.

۱۰۰*ضریب درس*نمره خام : تراز

با استفاده از روابط بالا می‌توانید میزان تراز هر درس را محاسبه کنید؛ اما چگونه می‌توان تراز کل آزمون را محاسبه کرد؟

برای این کار باید از ترازهایی که برای هر درس به دست آورده‌اید معدل گیری کنید. برای این کار باید میزان تراز هر درس را در ضریب آن ضرب کنید و سپس مجموع آنها را تقسیم بر مجموع ضرایب کنید. البته لازم به ذکر است که تمامی این موارد چه در نتیجه آزمون تیزهوشان و چه در نتیجه آزمون شبیه ساز تیزهوشان به شما ارائه می‌شود و نیازی به دانستن آن ها نیست؛ اما با این حال فکر بدی نیست که با کلیات تخمین تراز تیزهوشان آشنا باشید.

 

تراز یا درصد

 

تراز دقیق تر است یا درصد؟

قطعا تراز! تراز در واقع شما را با باقی شرکت کنندگان مقایسه می‌کند و موقعیت شما را در رقابت با بقیه نشان میدهد؛ اما درصد به هیچ عنوان این کار را نمیکند. برای همین پیشنهاد می‌کنیم برای سنجش میزان توانایی خود در یک درس، تراز را معیار قرار دهید.

 

روشهای بهبود و تقویت تراز تیزهوشان

اگر تا به حال نتوانسته‌اید تراز قابل قبولی را در آزمون شبیه ساز تیزهوشان کسب کنید، پیشنهاد می‌کنیم تا از روش‌های زیر برای بهبود تراز خود استفاده کنید.

سوالاتی که غلط حل کردهاید را مجددا بررسی کنید:

هدف اصلی از شرکت در آزمون شبیه ساز تیزهوشان پیدا کردن نقاط قوت و ضعف می‌باشد. اگر شما صرفا به شرکت در آزمون بسنده کنید و سوالاتی که غلط حل کرده‌اید را مجددا بررسی نکنید، در واقع تمام نتایجی که از آزمون به دست آورده‌اید بیهوده خواهد بود.

دریافت راهنمایی از مشاوره تیزهوشان:

یکی دیگر از مواردی که تاثیر بالایی بر روی پیشرفت تراز شما خواهد گذاشت دریافت راهنمایی از مشاوره تیزهوشان است. مشاوره تیزهوشان با استفاده از تخصص و تجربه‌ای که دارد، نتایج آزمونهای شبیه ساز را بررسی کرده و یک برنامه مطالعه منسجم و دقیق را به شما ارائه می‌کند.

شرکت در کلاسهای تخصصی تیزهوشان:

با توجه به این که آزمون تیزهوشان سطح بالاتری نسبت به میانگین دانش آموزان دارد، بهتر است تا برای موفقیت در این آزمون از آموزش تیزهوشان به صورت تخصصی استفاده کنید. شرکت در آموزش‌های تخصصی تیزهوشان باعث می‌شود تا نه تنها سطح علمی شما از باقی دانش آموزان پیشی بگیرد، بلکه با سوالات و نحوه تست زنی نیز آشنا شوید.

در این بخش تعدادی از روش‌های کاربردی که می‌توانید توسط آن‌ها میزان تراز خود را افزایش دهید را به شما معرفی کردیم. در ادامه به مباحث دیگری در رابطه با محاسبه تراز آزمون تیزهوشان خواهیم پرداخت.

 

معرفی مدل های استفاده شده در محاسبه تراز آزمون تیزهوشان

 

معرفی مدل های استفاده شده در محاسبه تراز آزمون تیزهوشان

شاید برایتان جالب باشد که بدانید نه تنها تخمین تراز تیزهوشان، بلکه کل مبحث تراز، مرتبط با بحث های تخصصی آماری میباشد و ما در این مطلب فقط به کلیات این مبحث پرداختیم. معادل کلمه تراز به انگلیسی واژه «Balance» میباشد و هدف اصلی آن یکسان سازی ارزش امتیازی به خصوص است. اگر علاقمند هستید تا درباره مباحث تخصصی تراز اطلاعات بیشتری کسب کنید، میتوانید در رابطه با موضوعات «نرمال سازی» و «یکسان سازی ارزش نمره» جستجو کنید.

 

سخن آخر

در این مطلب سعی کردیم تا به محاسبه تراز آزمون تیزهوشان و نکات مرتبط با آن بپردازیم. امیدواریم مطالبی که گفته شد مفید واقع شده باشند و بتوانید آن‌ها را مورد استفاده قرار دهید. در صورت وجود هر گونه ابهام در این زمینه می‌توانید با کارشناسان مجرب اف ریاضی در تماس باشید.

یکی از بهترین روش‌هایی که شما می‌توانید با استفاده از آن تصمیم بهتری در مورد مدارس تیزهوشان بگیرید استفاده از تجارب والدین و دانش آموزان قبول شده در آزمون تیزهوشان می‌باشد. با استفاده از تجربه این افراد و شنیدن صحبت‌هایشان می‌توانید مسیر بهتری برای خودتان ترسیم نمایید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ثبت نام
دوره سالانه تیزهوشان ۱۴۰۳
شروع شد!!!

دوره یکساله
اف ریاضی

تیزهوشانی شو!