اطلاعیه‌ها:

اف ریاضی

هوش کلامی تیزهوشان چیست؟

واژه و اصطلاح هوش کلامی اولین بار توسط گاردنر مطرح شد، گاردنر هوش های چندگانه ای را نام گذاری کرده که شامل هشت هوش هستند. این هوش ها شامل هوش های هشت گانه موسیقی و ریتم، دیداری – فضایی، کلامی – زبانی، منطقی – ریاضی، بدنی – جنبشی، درون فردی، بین فردی، طبیعت گرایی و درک طبیعت است. هوش کلامی که در این مقاله به آن می پردازیم یکی از آن هاست. شاید به عنوان کسی که قصد تقویت هوش یا شرکت در آزمون های تیزهوشان را دارید، نیاز به دانستن معنای دقیق تری از هوش کلامی و مصداق های آن هستید. اهمیت این موضوع در آزمون های تیزهوشان نیز از این جهت است که بخشی از سوالات مطرح شده، مربوط به هوش کلامی هستند. در نتیجه با دانستن مفهوم اصلی هوش کلامی، درک بهتری از مصداق ها و مباحث مربوط به آن خواهید داشت.

هوش کلامی یا هوش زبانی چیست؟

توانایی فکر کردن یک فرد و بیان کردن هر چیزی که در ذهن او می گذرد، با به کار گیری واژه ها و کلمات را هوش کلامی می گویند. هوش کلامی در زندگی روزمره همه افراد ملموس و قابل استفاده است. نوشتن یک پیام کوتاه یا نوشتن یک مقاله و کتاب و حتی حرف هایی که بین افراد رد و بدل می شود همه شامل هوش کلامی می شوند. این هوش سطوح مختلفی در افراد متفاوت دارد و قابل تقویت می باشد. شاعران نامدار ایرانی مانند سعدی، حافظ و اعتصامی و… همگی افرادی هستند که از هوش کلامی بالایی برخوردار بودند.

مشک آن است که خود ببوید، نه آن که عطار بگوید! یه جلسه خودتون داخل این دوره به صورت رایگان شرکت کنین تا با خفن بودن مجموعه و دوره های آموزشی‌مون آشنا بشید.

فقط کافیه برای شرکت تو یکی از جلسات به صورت رایگان، با آموزشگاه تماس بگیرید.

 

قبل از خوندن توضیحات متنی، خودتون یه جلسه رایگان توی کلاس آنلاین هوش کلامی نهم شرکت کنین تا با این دوره بیشتر آشنا بشین! برای ثبت نام فقط کافیه با آموزشگاه تماس بگیرید.

آزمون تیزهوشان چندین بخش هوش داره که یکی از اونا هوش کلامیه.

و کلاس هوش کلامی نهم یکی از کلاسای آمادگی برای آزمون تیزهوشان نهمه.

هوش کلامی شامل چه مباحثی می شود؟

هوش کلامی توسط خود گاردنر به چهار مبحث و مولفه مختلف دسته بندی می شود و شامل :

  • معناشناسی
  • آواشناسی
  • قواعد و دستور زبان و توانایی جمله‌سازی
  • کاربرد زبان و واژه‌ها

همانطور که تاکنون متوجه شده اید هوش کلامی شامل مباحث مربوط به ادبیات و زبان فارسی می باشد که در ادامه به جزئیات آن بیشتر خواهیم پرداخت.

معناشناسی:
اولین مبحث از هوش کلامی شامل معنای لغات و واژگان می باشد و این به آن معناست که شما باید آشنایی کافی با معنای لغات و واژگان مختلف داشته باشید تا در نهایت بتوانید واژه درستی را در جای درستی به کار ببرید. علاوه بر آن باید معنا و بار معنایی واژه‌ها را نیز در زبان بشناسید.

آواشناسی:
آوا شناسی را می توان لحن درست و تلفظ صحیح واژگان و جملات دانست. احتمالا قبلا برای شما پیش آمده که واژه ای را نادرست تلفظ کنید یا جمله ای با لحن اشتباه بخوانید و به کل مفهوم آن تغییر کند.

مثلا استفاده از لحن خبری برای پرسیدن یک سوال از کسی، او را گمراه می کند و احتمالا پاسخ درستی به شما نخواهد داد.در نتیجه این صوت و آوا از اهمیت بالایی برخوردار است.

 

 

دستور زبان و توانایی جمله‌سازی:
دستور زبان در واقع توانایی چیدن کلمات درست برای ساخت یک جمله است. این مهارت را می توان مهمترین بخش از هوش کلامی در نظر گرفت. بنابراین با تقویت مهارت در جمله سازی و چینش واژگان مناسب کنار هم، به تقویت هوش زبانی خود کمک بسیاری کرده اید.

کاربرد کلمات:
کلمات زیادی وجود دارند که معناهای متفاوتی دارند. برای به کار گیری این کلمات باید دقت داشته باشید که چگونه این کلمات را استفاده کنید تا مخاطب برداشت اشتباه از جمله شما نداشته باشد. بنابراین لازم است مخاطب خود را به خوبی بشناسید و به ساختار گرامری جمله ای که کلمه در آن جای میگیرد مسلط باشید.

تدریس آفلاین:  اندازه گیری ریاضی ششم

چگونه هوش کلامی را تقویت کنیم ؟

یک نوزاد هنگام تولد با هوشی همسان با نوزادان دیگر متولد می شود اما مولفه های مختلفی وجود دارد که می تواند بر تغییر و افزایش این هوش موثر باشد. هوش کلامی با استفاده از تمرین های مختلف قابل تقویت بوده و می توان سطح آن را افزایش داد. بنابراین با استفاده از محیط و منابعی که در اطرافمان داریم می توانیم این هوش را ارتقا ببخشیم.

اگر از شرکت کنندگان آزمون های تیزهوشان هستید یا شغل و حرفه ای دارید که نیاز دارد، این هوش را تقویت کنید، باید تمرین های مختلفی را انجام دهید. بهترین راه حل برای داوطلبان آزمون تیزهوشان، حل تست و تمرین مختلف در حوزه هوش کلامی همراه با یک استاد خوب است.

در کنار حل تست، خواندن کتاب، شعر و داستان و … می تواند کمک کننده باشد. همچنین شرکت در مناظرات و بحث و گفت و گو نیز میتواند به تقویت این هوش کمک شایانی کند. چرا که قرار گیری شما در شرایطی که نیاز به واکنش سریع دارد ذهن شما را در هوش کلامی فعال تر می کند. علاوه بر مواردی که گفتیم انجام کارهای خلاقانه نیز می تواند به افزایش قدرت تخیل و ایده پردازی شما کمک کرده و در افزایش هوش کلامی موثر باشد.

افزایش هوش کلامی

چرا تقویت هوش کلامی مهم است؟

اهمیت داشتن هوش کلامی به آزمون های تیزهوشان محدود نمی شود. داشتن هوش کلامی می تواند به داشتن روابط انسانی بهتر نیز کمک بسیاری کند. حقیقت این است که عامل برقراری ارتباط بین انسانها، صحبت کردن است. در واقع استفاده از جملات صحیح، لحن درست و استفاده در زمان مناسب است که می تواند منظور اصلی شما را به مخاطب منتقل کند.

علاوه بر آن اگر به شغل هایی مثل نویسندگی و ویراستاری، روزنامه نگاری، معلمی، مجری گری و سخنرانی فکر می کنید. داشتن هوش کلامی برای شما نقش مهمی در موفقیتتان خواهد داشت. حتی اگر هیچ وقت به سراغ این مشاغل هم نروید، هوش کلامی می تواند در زندگی شما برای برقراری ارتباط بهتر، نقش مهمی را ایفا کند. پس قطعا از آن بی نیاز نخواهید بود.

تدریس آفلاین:  راهبردهای مسئله ریاضی هفتم

تمام افرادی که هوش کلامی خوبی دارند، در مشاغلی فعالیت نمی‌کنند که مخصوص این ویژگی آن‌ها باشد. افراد گاهی در مشاغل نامناسبی فعالیت می‌کنند که هرگز فرصت بروز خلاقیت‌های خود را ندارند. اما اگر بخواهیم به یک روش ایده‌آل شغل‌هایی را مناسب این افراد با سطح هوش کلامی بالا انتخاب کنیم، شغل‌های زیر می‌توانند مناسب آنها باشند و موفقیت های زیادی را در این شغل ها می توانند به دست آورند.

  • فعال اجتماعی
  • مدرس
  • وکیل
  • نویسنده‌
  • خبرنگار
  • شاعر

ممکن است افراد که داری هوش کلامی بالا هستند، به هیچکدام از این موارد علاقه نداشته باشند، اما اگر فردی این هوش را نداشته باشد و در مشاغلی که در بالا ذکر شد مشغول به کار شود و در آن موفق شود، باید هوش کلامی خود را تقویت کند.

سخن پایانی

در نهایت اگر بخواهیم تعریف مختصری از هوش کلامی داشته باشیم میتوان گفت این هوش، توانایی به کارگیری صحیح لغاتی است که یک انسان در طول زندگی خود یاد گرفته است. در این مقاله راه کارهای مختلفی برای تقویت هوش کلامی به شما ارائه دادیم. اما این را بدانید که تقویت این هوش نیازمند تمرین های مختلف همراه با برنامه منظم برای اجرایی کردن این روش ها است.

فرم رزرو آزمون شبیه ساز

اگر تمایل دارید تا در آزمون های شبیه ساز تیزهوشان اف ریاضی شرکت کنید می توانید فرم رزرو آزمون شبیه ساز تیزهوشان مقابل را پر کنید تا در اسرع وقت با شما تماس بگیریم. 

ما در اف ریاضی با طراحی آزمون های شبیه ساز تیزهوشان به آمادگی شما برای آزمون مدارس تیزهوشان کمک می کنیم.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

توجه! توجه!

آزمون شبیه‌ساز رایگان شرکت کن
تمامی درسارو بالای ۷۰ درصد بزن

بورسیه آزمونای اف‌ریاضی شو!