اطلاعیه‌ها:

اف ریاضی

نقش آموزشگاه‌ تیزهوشان در توسعه مهارت‌ دانش‌آموزان

نقش آموزشگاه‌ تیزهوشان در توسعه مهارت‌ دانش‌آموزان

احتمالا تا حالا نام مدارس تیزهوشان به گوشتان خورده است. شاید هم فردی از خانواده‌‌تان یا یکی از آشنایان دانش‌آموز این مدرسه بوده است. اما آیا تاکنون به این موضوع فکر کرده‌اید، که دلیل معروفیت و محبوب بودن این مدارس چیست؟ یا این مدارس چه تفاوت عمده‌ای با سایر مدارس سطح کشور دارند؟

اگر هم فرزندی دارید که برای ثبت نامش در این مدارس، برنامه ریزی می‌کنید، پس بهتر است ضمن خواندن این مطلب با نقش آموزشگاه‌ تیزهوشان در توسعه تفکر خلاق و مهارت‌ها در دانش‌آموزان، آشنا شوید و بدانید که این آموزشگاه‌ها چگونه بر خلاقیت نوجوان شما تاثیر می‌گذارند.

مدارس تیزهوشان چه ویژگی‌هایی دارند؟

  • مدرسه تیزهوشان برای اولین‌بار در سال ۱۳۵۵، بر اساس طرح یک فرد ایرانی و کارشناسان آمریکایی در ایران تاسیس شد. این مدرسه بعدها گسترش یافت و در سراسر ایران، با نام سمپاد، شروع به فعالیت کرد.
  • این مجتمع آموزشی، محیطی کاملا علمی و فرهنگی برای دانش‌آموزانی است که از مهارت‌ها و توانایی‌های ذهنی خاصی برخوردار هستند.
  • در این مدارس مانند نقش آموزشگاه‌ تیزهوشان همه‌چیز برای پرورش هر‌چه بهتر و سریعتر ذهن نوجوان آماده است. از معلم‌های کاربلد و پربار گرفته، تا محیط آموزشی بدون استرس و کتاب‌های مکمل درسی.
  • محیط آموزشی این آموزشگاه، نوجوانان را برای حضور در دانشگاه و کنکور آماده می‌کند.
  • این مدارس برای آسایش و آرامش ذهنی نوجوانان مشاورانی حرفه‌ای را در نظر‌ گرفته اند تا در هر شرایطی در کنار دانش آموزان باشند و به آن‌ها کمک کنند. این مشاوران در جهت انگیزش در توسعه تفکر خلاق و مهارت‌های فکری در آموزشگاه تیزهوشان تلاش می‌کنند.
  • برای ورود به مدارس تیزهوشان یک آزمون ورودی تست هوش در نظر گرفته شده، که کارشناسان این مجتمع بتوانند، فقط نوجوانان مستعد را پذیرش کنند.
  • این آزمون‌ها در دو دوره‌ی راهنمایی و دبیرستان انجام می‌شوند.
  • سطح رقابت در این مدارس بالا است. این موضوع به خودی خود باعث افزایش علاقه و توجه دانش‌آموزان به درس می‌شود.

بیشتر بخوانید:  کلاس های آنلاین آموزشگاه تیزهوشان اف ریاضی

 

مدارس تیزهوشان چه ویژگی‌هایی دارند؟

مهارت‌های فکری و نقش آموزشگاه تیزهوشان در تقویت آن‌ها

مدارس تیزهوشان با ارائه برنامه های آموزشی مناسب، با توجه به پتانسیل تک تک دانش آموزان، نقش مهمی در افزایش خلاقیت دانش‌آموزان دارند. در واقع مدارس تیزهوشان به دانش‌آموزان فرصت مناسبی جهت پیدا‌ کردن علایق خود، آشنایی با انواع رشته‌ها و استفاده از امکانات آموزشی جهت رشد مهارت‌های خود می‌دهد.

این مجتمع آموزشی با استفاده از امکانات منحصر به فرد خود، در زمینه‌های فرهنگی، فناوری‌های پیشرفته نظیر مکانیک، هندسه، کامپیوتر و… باعث رشد تفکر خلاقانه در نوجوانان می‌شود. همچنین دانش آموزان در این مدارس یاد می گیرند که چگونه با مسائل مختلف جامعه، روبرو شوند، چگونه مهارت حل مسئله را فراگیرند و با چه روشی با افراد مختلف مذاکره کنند.

این مورد، خود به تنهایی نشانگر نقش آموزشگاه‌ تیزهوشان در توسعه تفکر خلاق و مهارت‌ها است. علاوه بر این، دانش آموزان به دلیل تحت ارزیابی مداوم قرار گرفتن، توسط موسسه آموزشی، ناچار به افزایش خلاقیت و تفکر خلاقانه برای ثابت کردن خود به معلمان و دبیران‌شان هستند.

استعداد تحلیلی در آزمون تیزهوشان

استعداد تحلیلی در آزمون‌های تیزهوشان به عنوان یکی از مهارت‌های اساسی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. این آزمون‌ها علاوه بر ارزیابی دانش تئوریک، به دنبال ارزیابی توانایی‌های تحلیلی و استدلالی دانش‌آموزان هستند. افزایش این مهارت‌ها باعث می‌شود که دانش‌آموزان بهترین پاسخ‌ها را به سوالات پیچیده‌ترین آزمون‌ها ارائه دهند و به راحتی با چالش‌های تحلیلی روبرو شوند.

مهارت‌های فکری و نقش آموزشگاه تیزهوشان در تقویت آن‌ها

ارتباط بین تفکر خلاق و حل مسئله در دانش‌آموزان تیزهوش و نقش آموزشگاه‌ تیزهوشان در توسعه این مهارت‌ها

در مدارس تیزهوشان، علاوه بر برنامه‌های آموزشی و علمی که تاکید بر اینکه نقش آموزشگاه‌ تیزهوشان دارد، اهمیت بسیار زیادی به اوقات فراغت دانش آموزان و یادگیری مهارت‌های نرم می‌دهند. این موسسات با برگزاری کلاس‌ها و کارگاه‌های فوق برنامه در موضوعاتی بسیار پرطرفدار، مثل کارگاه‌های هنری، مذاکره و نویسندگی و… در‌تلاش‌اند، که علایق دانش آموزان را بهبود ببخشند و در جهت ایجاد مهارت حل مسئله که در زندگی و درس آن‌ها بسیار تاثیر دارد، گام بردارند. در نهایت دانش‌آموزان از اوقات فراغت خود بهترین استفاده را کرده و با کم‌ترین حد اتلاف وقت به یادگیری مهارت‌های مختلف نظیر حل مسئله و راهکارهای مختلف آن می‌پردازند.

اهمیت برگزاری مسابقات و المپیادها در خلاقیت دانش‌آموزان، اصلی ترین نقش آموزشگاه‌ تیزهوشان در توسعه تفکر خلاق و مهارت‌ها

با توجه به اینکه مدارس تیزهوشان به شکل جدی به شرکت دانش آموزان در المپیادهای علمی و مسابقات فرهنگی، اهمیت می‌دهند، ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که چرا این موضوع آنقدر مهم و ضروری است و همه جا به نقش آموزشگاه‌ تیزهوشان در موفقیت در این مسابقات تاکید می شود؟ یا اینکه این مسابقات و المپیادها چه نقشی در رشد مهارت‌های نوجوانان ایجاد می‌کنند؟

مدارس تیزهوشان پس از با سرمایه‌گذاری روی دانش آموزان مستعد و تیزهوش تلاش می‌کنند، خلاقیت دانش‌آموزان را در هر زمینه‌ای پرورش دهند. در واقع روش‌های مشارکتی در آموزشگاه تیزهوشان و تأثیر آن در توسعه تفکر خلاق و مهارت‌های فکری دانش‌آموزان، بسیار زیاد است.

تلاش دانش‌آموزان جهت شرکت در المپیادها و تست ها و آزمون‌های مختلف، باعث می‌شود که آن‌ها برای شرکت در آزمون‌های استاندارد و بزرگ‌تر آینده، کاملا آماده شوند. این آمادگی صرفا در جهت کسب مقام‌ها و مدارج علمی نیست و گاهاً فقط تلاشی برای آمادگی روحی و ذهنی دانش‌آموزان و کنترل اضطراب آن‌ها است. به این ترتیب دانش‌آموزان در کنترل شرایط و استرس خود مهارت پیدا می‌کنند.

توسعه تفکر خلاق در اموزشگاه تیزهوشان: روش ها و راهکارها

·         برگزاری ورکشاپ‌های خلاقیت

یکی از مهم‌ترین روش‌های افزایش خلاقیت در مدارس تیزهوشان، استفاده از برنامه‌ها و ورکشا‌پ‌های خلاق است. از جمله روش‌های برگزاری جلسات مباحثه آزاد، مسابقات خلاقیت و هوش و درس‌های پروژه محور.

·توجه به پتانسیل‌ها و توانایی‌های دانش‌آموزان

برای مثال شناسایی کردن مهارت‌های خاص در دانش‌آموزان مثل مهارت‌های ورزشی، هنری و…

و تلاش برای ارتقای آن‌ها.

·ارائه فرصت‌های خلاقانه به دانش‌آموزان

این مدارس علاوه بر آموزش خلاقیت به نوجوانان باید تلاش کنند، زمینه ای را برای استفاده از این خلاقیت به‌وجود آورند. این به نحوی اصلی ترین نقش آموزشگاه‌ تیزهوشان در توسعه تفکر خلاق و مهارت‌ها است.

ارائه فرصت‌های خلاقانه به دانش‌آموزان

برنامه‌های آموزشی مبتنی بر توسعه تفکر خلاق و مهارت‌های فکری در آموزشگاه تیزهوشان

برخی از مدارس تیزهوشان در ابتدای دوره‌ی آموزشی خود، از دانش آموزان تست هوش و خلاقیت می‌گیرند. این آزمون شامل سوالات و مسائلی است که نیاز به خلاقیت در تصویر سازی و حل مسئله دارد. سوالات این آزمون معمولا به مهارت های هندسی، تصویرسازی و طراحی شکل‌های خلاقانه مرتبط هستند.

برنامه ی درسی خلاقانه و شخصی‌سازی شده

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌ها و قابلیت‌های مدارس تیزهوشان که روی نقش آموزشگاه‌ تیزهوشان تاثیر دارد، توجه به تفاوت فردی بین دانش‌آموزان است. مدارس سمپاد با درک و پذیرش این موضوع که تمام دانش‌آموزان در یک سطح نیستند و توانایی‌های آن‌ها با‌هم متفاوت است، تلاش می‌کنند، برای هر دانش‌آموز، با کمک مشاوران و روانشناسان بسیار حرفه‌ای و متخصص، یک برنامه ی درسی مناسب تدارک ببینند. به طوری که این برنامه کاملا انطباق پذیر با نیازها و ظرفیت‌های دانش‌آموزان است و فشار درسی بیش از حد به آن‌ها وارد نمی‌کند.

توجه کنید که هر ساله حجم زیادی از داوطلبان کنکور به دلیل فشار مضاعف درس، ترک تحصیل می‌کنند و این اهمیت داشتن برنامه‌ی درسی درست و صحیح را بیش از پیش، نشان می‌دهد.

آیا زیاد درس خواندن در مدارس تیزهوشان خلاقیت دانش‌آموزان را از بین می‌برد؟

یکی از نکاتی که امروزه بسیار زیاد شنیده می‌شود، این است که مدارس تیزهوشان خلاقیت را در نوجوانان می‌کشد. اما نکته‌ای جالب و مهم که اکثر افراد از آن غافل می‌شوند، این است که مدارس تیزهوشان برای تمام نوجوانان و دانش‌آموزان مناسب نیست همانطور نقش آموزشگاه‌ تیزهوشان شناسایی این تناسب آشکار می شود. وقتی از خلاقیت در این مدارس صحبت می‌شود، بخش زیادی از این خلاقیت مربوط به یادگیری و نکات علمی است.

بنابراین این مدارس مختص به دانش‌آموزانی هستند، که کاملا شیفته یادگیری علوم مختلف، به‌خصوص علوم پایه مثل ریاضیات و فیزیک هستند. دانش آموزانی که از حل مسائل ریاضی و صحبت راجع‌به مباحث فیزیک و… لذت می‌برند.

علاوه بر این، آموزش دروس در این مدارس از پایه نهم به صورت غیر فشرده و سبک شروع می‌شود و تا دوازدهم به حجم دروس با توجه به توان دانش‌آموزان افزوده می‌شود. یعنی دانش‌آموزان در پایه دوازدهم، آمادگی و توانایی کامل را برای درس خواندن بیشتر دارند. همچنین  تدریس استراتژی‌های تفکر خلاق در آموزشگاه تیزهوشان و تأثیر آن بر توانمندی‌های فکری دانش‌آموزان باعث می‌شو که دانش‌آموزان بتوانند مطالب درسی خود را با خلاقیت تلفیق کرده و آن‌‌‌ها را راحت‌تر فراگیرند.

آیا زیاد درس خواندن در مدارس تیزهوشان خلاقیت دانش‌آموزان را از بین می‌برد؟

جمع بندی نقش آموزشگاه‌ تیزهوشان در توسعه تفکر خلاق و مهارت‌ها

اصل مهم در ورود به این مدارس  این است که دانش آموزان داوطلب، به درس خواندن و محیط های علمی علاقه‌مند باشند در غیر این‌صورت درس خواندن و ادامه تحصیل در این مدارس به شدت سخت خواهد شد. پس حتما توجه کنید که نوجوان شما به چه چیزی علاقه دارد و توانایی او در چه حد است. درس خواندن در مدارس تیزهوشان مختص به هر شخصی نیست و شاید نوجوان شما در زمینه‌های هنری، ادبی یا ارتباطی مهارت بیشتری داشته باشد.

بنابراین به هیچ عنوان نوجوان خود را مجبور به شرکت در آزمون تیزهوشان نکنید و تلاش کنید به مهارت‌های فرزند خود بها دهید. با این همه توجه کنید که نمی‌شود نقش انواع فعالیت‌های خلاقانه و تحول‌آفرین در آموزشگاه تیزهوشان در آموزش نوجوانان را نادیده گرفت و آن را در زمره‌ی مدارس عادی که نقش زیادی در رشد مهارت‌ها و خلاقیت‌های دانش‌آموزان ندارند، قرار داد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ثبت نام
دوره سالانه تیزهوشان ۱۴۰۳
شروع شد!!!

دوره یکساله
اف ریاضی

تیزهوشانی شو!